De onmisbare schakels in het werk van elke HR-manager

De onmisbare schakels in het werk van elke HR-manager

Redactie Baaz

Als HR-manager is het aan jou om talent binnen de organisatie te krijgen én te houden. Goed zaken doen valt of staat immers met de juiste mensen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw organisatie alles uit de arbeidsmarkt haalt wat erin zit?

Het takenpakket dat het managen van human resources met zich meebrengt, is talrijk. Het scouten, recruiten en opleiden van medewerkers, het herkennen van hun sterkere en verbeterpunten en het toewijzen van de voor hen meest geschikte opdrachten: het zijn grote verantwoordelijkheden die je allemaal zo goed mogelijk wilt en moet aanpakken. Toch hebben zelfs de meest ervaren en getalenteerde managers soms moeite al deze dingen tegelijkertijd in goede banen te leiden. Gelukkig bestaan er steeds meer manieren om dit alles intelligenter en efficiënter aan te pakken. Hieronder twee gouden tips die geen enkele vooruitstrevende HR-manager naast zich neer zou mogen leggen.

Behandel je werknemers als klanten

Bij het horen vallen van de term CRM – Customer Relationship Management – worden de meeste HR-managers nog niet heel warm. Dat is op het eerste gezicht ook niet meer dan logisch: CRMs zijn traditioneel bedoeld om extern, met mensen buiten de organisatie, om te gaan, dus wat moet HR daar mee? Om net dat ene stapje vooruit op de concurrentie te zijn is het echter cruciaal om out of the box te denken en zo zaken in een ander daglicht te bezien. Een HR-manager weet als geen ander dat mensen de belangrijkste asset van elke organisatie zijn. Waarom zou je de omgang met werknemers dan minder prioriteit geven dan die met klanten? Ook zij hebben hun wensen, karakteristieken en unieke selling points, en verdienen niets minder dan de beste CRM-software om dat alles bij te houden. Als de klant koning is, is het personeelslid toch minstens keizer.

Regel dat streepje voor met de beste mensen

Het begint echter allemaal bij het aannemen van de juiste mensen: personen wiens expertise en carrièredoelen zó samenvallen met die van jouw organisatie dat beide partijen elkaar optimaal aanvullen en versterken. Het herkennen van een toekomstige werknemer in een sollicitant kan de HR-manager dan ook uitstekend. Het probleem zit hem echter in het aantrekken van de juiste sollicitanten. Veel te veel organisaties nemen mensen aan waar ze eigenlijk weinig in zien, puur omdat ze niets beters kunnen vinden. Het opleiden en inwerken van nieuwe medewerkers kost echter aanzienlijk veel tijd en geld: het laatste wat je wilt is al na korte tijd zien dat dit allemaal weggegooid is.

Het vinden van mensen waar je op de lange termijn wél wat aan hebt is een vak op zich. Het is dan ook zaak om te beseffen dat je dit vaak het beste uit handen kunt geven aan ervaren bedrijven die zich geheel focussen op de kunst die personeelswerving heet, en zo de meest treffende vacatures weten te creëren. Zij regelen de juiste kandidaten, en jij doet waar je het beste in bent: talent herkennen en dat de beste mogelijke plek binnen jouw organisatie geven.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie