De snelheid van een webshop is belangrijk - maar hoe belangrijk precies?
Het belang van websitesnelheid is breed uitgemeten. Diverse websites staan bol van de tips voor het versnellen van een webshop of zakelijke site. Feitelijke bronnen en onderzoeken laten daarentegen te wensen over. Om die reden grijpen we naar de erkende rapporten van Deloitte Digital, Portent en Webdev. Zo brengen we het werkelijke belang van websitesnelheid in kaart.
Als je twee bijna identieke webshops aan een gebruiker voorschotelt, maar één van de webshops slomer maakt dan de ander, kiest een gebruiker altijd voor de snelste versie. Snelheid is belangrijk. Maar hoe belangrijk precies?
Wat is de impact op jouw prestaties in Google? Hoe zit het met conversiepercentages? En wat definieert de snelheid van een webshop?
Een eenduidig antwoord bestaat niet. Wél vonden er in de afgelopen twee jaar meerdere verlichtende onderzoeken plaats. Op die onderzoeken zoomen we in, met een feitelijk overzicht als resultaat.
Wat zeggen de onderzoeken?
1 | Deloitte Digital - Thinkwithgoogle.com (bron)
Eind 2019 analyseerde Deloitte de websitedata van 37 retail-, travel-, sieraden- en lead generation-merken in Europa en de Verenigde Staten.
Deloitte meette het effect van websitesnelheid. De onderstaande resultaten zijn het gevolg van een snelheidsverhoging van 0,1 seconde.
- De klantreis wordt vaker afgemaakt
- Conversie stijgt met 8,4 procent; gemiddelde orderwaarde met 9,2 procent
- Klanten in de retail waren het meest gevoelig voor snelheid in de pre-checkout fases
- Bounce rates op categoriepagina’s in de retail verbeterden met 5,7 procent
In dezelfde studie wordt een Deens onderzoek aangehaald. Dit onderzoek, in 2019 gepubliceerd, wijst uit dat de consumenten 10 procent sneller geneigd zijn om een webshop aan te bevelen wanneer de webshoplaadtijd van 13 naar 10 seconden wordt teruggedrongen. Een verbetering van 10 naar 3 seconden zorgde voor een stijging van 26 procent.
2 | Webdev (bron)
“Why does speed matter”, luidt de eerste regel van een belangrijk artikel op web.dev, een initiatief van Google. In dit artikel komen praktijkvoorbeelden van grote online bedrijven naar voren.
Nadat de laadtijd met 40 procent werd verminderd, zag Pinterest zoekverkeer en aantal registraties met 15 procent toenemen. Pinterest is een gigantisch platform; je kan je voorstellen dat 15 procent een gigantische verbetering betreft.
Retailer Furniture Village verminderde de laadtijd met 20 procent en zag een conversiestijging van 10 procent als gevolg.
3 | Portent (bron)
In 2019 onderzocht Portent 94 miljoen pageviews, verspreid over 10 e-commerce sites. We sommen een aantal belangrijke bevindingen op.
- Een laadtijd van 0 tot 4 seconden is de optimale range voor conversieratio’s
- De eerste 5 seconden aan laadtijd hebben de grootste invloed op conversieratio’s
- Elke seconde van de eerste 5 veroorzaakt een conversiedaling van ruim 4 procent
We gebruiken een praktisch voorbeeld om de indrukwekkende bevindingen in kaart te brengen. Heb je een product van € 50,- en bezoeken 100 mensen je pagina, dan kan je op het onderstaande verloop rekenen.
- Minder dan 1 seconde: €405,50
- 1 seconde: €316,-
- 2 seconden: €232,-
- 3 seconden: €146,50
Let wel: het voorbeeld en de resultaten van het onderzoek gelden alleen voor productpagina’s. De snelheid van een contactformulier is minder belangrijk dan een homepage of kooppagina.
Verbeteren
Elke milliseconde telt, vooral voor grotere webshops met een hoge omzet. Een kleine versnelling kan tien- tot honderdduizenden euro’s schelen.
De juiste webhost maakt het verschil. Zowel baaz.nl als winmagpro.nl draaien op Hipex (hipex.io). Onze ervaring biedt meer dan genoeg inzicht om een aanbeveling te doen.
Hipex Percolate
‘Hipex Percolate’ is een relatief nieuwe dienst. Optimalisaties worden automatisch doorgevoerd; Pagespeed-scores gaan erop vooruit.
Hoewel Google PageSpeed Insights het mogelijk maakt om op eigen kracht te optimaliseren, kom je zonder technische kennis niet ver. Hipex Percolate neemt de drempel weg - en stelt iedereen in staat om te optimaliseren en versnellen.
Je hoeft niets te interpreteren of uit te voeren; honderden handelen worden in één keer opgepakt, met scoreverbetering als gevolg.
Hipex Performance Scan
Performance scans hebben normaliter een prijs. Hipex doet het gratis. Na het invullen van een contactformulier kijkt de webhost naar de prestaties van jouw webshop of website. Het rapport ontvang je per mail. Zo krijg je, onafhankelijk van technische kennis, zicht op ruimte voor verbetering.