De snelste manier om bovenaan de zoekmachines te komen
Met de website van uw bedrijf of webwinkel zo hoog mogelijk bovenaan de resultaten komen in de zoekmachines, dat wil eigenlijk iedereen wel. Geen gemakkelijke opgave. Het is de kunst hoe dit voor elkaar te krijgen. Je kunt lang bezig zijn met zoekmachine-optimalisatie, maar een andere optie is om rendabel te adverteren met Google Ads.
Hoger scoren in Google of Bing? Of juist die goede positie blijven behouden? Wat moet je daarvoor doen? Heel kort gezegd: er zijn twee methodes. De organische manier en de betaalde manier. Het kost heel wat kennis en tijd om de organische zoekresultaten te beïnvloeden en vaak heeft een ondernemer hier weinig kennis van of zin zich hierin te verdiepen. Of soms heeft hij er simpelweg de tijd niet voor. Het optimaliseren van organische zoekresultaten wordt dan ook wel uitbesteed aan een online marketeer.
Rendabel adverteren met Google Ads
Als tegenhanger heb je de betaalde resultaten die ook wel SEA (Search Engine Advertising) worden genoemd. Adverteren met Google Ads (voorheen Google AdWords) is daar een mooi voorbeeld van. Hier lijk je minder kennis voor in huis nodig te hebben, toch kan dat behoorlijk tegenvallen. Om rendabel te adverteren met Google Ads heb je hier ook de juiste knowhow voor nodig. Je moet immers weten welke zoekwoorden het beste scoren voor je product of dienst, hoe je strategisch een campagne opbouwt en last but not least, deze blijft monitoren om resultaten, kosten en omzet bij te blijven houden.
Zoekmachine adverteren
Adverteren met Google Ads is dus eigenlijk een van de meest snelle en meest effectieve methodes om bovenaan in de zoekmachine te komen. Toch maken nog niet heel veel bedrijven en ondernemers hier gebruik van. De tijd die beschikbaar is om aan de vindbaarheid van een website te werken is beperkt en nog te weinig ondernemers kiezen ervoor om te investeren in SEA, blijkt uit onderzoek van eZiner. Vindbaarheid via deze manier staat hoog op het lijstje van verbeterpunten van het mkb. Een groot probleem voor ondernemers is het gebrek aan tijd om alles zelf te doen. En dat is jammer, want je kunt zeker rendabel adverteren met Google Ads.
Hoe werkt adverteren middels Google Ads?
Allereerst is het van belang te weten hoe jouw website het doet binnen de zoekresultaten. Vervolgens kun je de positie gaan verbeteren door te betalen voor advertenties om hoog in Google te komen. Daar zet je een campagne voor op. Door middel van zoekwoorden koop je advertentieruimte boven de organische zoekresultaten van Google. Het is geheel transparant. Je kunt zelf kiezen hoeveel je investeert elke maand in de campagnes. Als het goed gedaan wordt, staat je bedrijf na enkele weken meteen bovenaan in Google. Je hoeft dus niet te wachten tot je hoog in de organische, niet-betaalde zoekresultaten staat. Ook is het mogelijk om je producten te tonen via Google Shopping. Dit is vooral een sterke troef voor webwinkels.
Optimaal bereik
Adverteren op Google met Google Ads is niet zomaar een advertentie plaatsen. De mogelijkheden zijn divers. Wil je bijvoorbeeld alleen jongeren aanspreken in een bepaalde leeftijdscategorie? Of de advertentie alleen zichtbaar maken voor mensen uit de regio? Dat is allemaal mogelijk met Google Ads. Ook zoektermen kunnen zeer precies ingesteld worden. In no time kun je advertenties aanmaken die worden vertoond als iemand zoekt op de door jou ingestelde zoekwoorden. Alles is aan te passen en te wijzigen indien nodig. Als je op de juiste manier te werk gaat, dan kun je je (potentiële) klanten optimaal bereiken en naar je website krijgen.Iedere maand kun je zelf aangeven tot aan welk bedrag je wilt investeren in de campagnes, zodat je nooit voor nare verrassingen komt te staan.
Het belang van goed gevonden worden
De meeste webwinkeliers willen zo snel mogelijk hun online verkopen zien stijgen. Het implementeren van een webshop en deze ook daadwerkelijk laten groeien, blijkt een lastige zaak te zijn volgens dit artikel. Het loont zeker om een professional in te schakelen die mooie Google Ads campagnes kan opzetten om rendabel te adverteren met Google Ads. Bijna 90% van de consumenten begint het aankoopproces middels een zoekmachine en het gros van al het zoekverkeer in zoekmachines gaat naar websites op de eerste pagina. Een hoge resultaat in de zoekresultaten van Google leidt dus meteen tot meer bezoekers op jouw website. Een groot deel van deze doelgroep zal dan ook daadwerkelijk overgaan tot de gewenste actie; dit kan het aanvragen van informatie zijn tot een echte koop.