De supply chain veerkrachtig maken
Volgens het 2022 retail industry outlook-rapport van Deloitte is "minstens 80% van de ondervraagde executives van plan om gemiddelde tot grote investeringen te doen in digitale en supply chain" in de loop van het jaar. Het is voor retailers nog steeds een topprioriteit om bestaande supply chain-processen te hervormen om zo redundantie te creëren, risico's te spreiden en veerkrachtig te zijn.
Veerkracht in de supply chain is meer dan alleen in staat zijn om te wachten tot een probleem voorbij is. Het betekent dat een supply chain kan schakelen wanneer dat nodig is, zodat goederen via een andere route kunnen worden vervoerd als er sprake is van oponthoud in een haven of als een magazijn door coronabesmettingen wordt gesloten. Retailers moeten ervoor zorgen dat SKU's met een hoge prioriteit altijd op voorraad zijn.
Om supply chains daadwerkelijk veerkrachtig te maken, moet real-time data worden verzameld en geanalyseerd. Dat vereist een moderne infrastructuur en zichtbaarheid van begin tot eind. Actuele Enterprise Resource Planning (ERP)-modules, voorraadbeheer en analysesoftware zijn voorbeelden van technologie die retailers helpen hun supply chain beter te beheren, risico's te beperken en hun veerkracht te vergroten nu de drukke maanden voor de deur staan.
Innovatieve retailtechnologie
Sinds het begin van de pandemie zijn consumenten nog meer gaan vertrouwen op technologie en digitale platforms. Niet alleen voor hun werk, maar ook voor hun manier van leven, leren, communiceren en winkelen. Hoewel de recordomzet in fysieke winkels dit jaar aantoont dat consumenten zich wellicht steeds meer op hun gemak voelen bij een fysiek winkelbezoek, blijft hun voorkeur voor online winkelen groter dan vóór de pandemie.
De top drie van investeringen in technologie binnen de retailsector zijn: e-commerce, digitale marketing en zelfscankassa's.
De komst en implementatie van een gedistribueerde netwerkinfrastructuur biedt retailers meer mogelijkheden om een échte omnichannel-ervaring voor klanten te creëren. De tekortkomingen van verouderde systemen, die nog steeds in veel fysieke winkels te vinden zijn, behoren immers tot het verleden.
De koplopers en de achterblijvers
De koplopers in de retailsector kijken alvast vooruit naar wat ze kunnen doen om de processen te verbeteren en de risico's in de supply chain te beperken, zowel nu als in de toekomst. Een van de hoogste prioriteiten op de lijst is Environmental, Social en Governance (ESG). Volgens het rapport van Deloitte zal 68% van de consumenten bij hun aankoopbeslissing rekening houden met de ESG-initiatieven van retailers. Dit toont aan hoe belangrijk het is om deze initiatieven onderdeel te maken van een bredere strategie voor customer experience.
Naast ESG passen leiders hun fysieke winkels aan voor een omnichannel-ervaring. Hoewel e-commerce belangrijker blijft dan ooit, hebben sommige klanten nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkelervaring. De hervorming van fysieke winkels betekent dat producten efficiënt en op tijd van fabrikanten en magazijnen naar fysieke winkels worden gebracht, zodat zowel fysieke als online shoppers over dezelfde goederen kunnen beschikken en dezelfde ervaring hebben.
Tot slot noemde 31% van de respondenten in het onderzoek van Deloitte automatisering in distributie- en verwerkingscentra een prioriteit. Dit naar aanleiding van tegenslagen door algemene verstoringen in de supply chain en logistiek van de afgelopen jaren.