De toekomst volgens ŠKODA: de VISION X

De toekomst volgens ŠKODA: de VISION X

Redactie Baaz

ŠKODA kijkt naar de toekomst met de ŠKODA VISION X. Het studiemodel beschikt voor het eerst over een nieuw geconfigureerd hybridesysteem dat geschikt is voor CNG, benzine en elektriciteit.

Het bijzonder duurzame rijconcept met de combinatie van een CNG- en elektromotor zorgt voor een geleidelijke vermogensafgifte, meer wendbaarheid en lage emissies: de CO2-uitstoot is slechts 89 g/km. De VISION X kan rijden met voor-, achter- of vierwielaandrijving.

Duurzaam

Het duurzame cross-over studiemodel dat in FlexGreen is gespoten, maakt indruk doordat een CNG- (Compressed Natural Gas) en benzinemotor en twee elektromotoren worden gecombineerd. Deze nieuwe technologie zorgt voor een bijzonder lage CO2-uitstoot van slechts 89 g/km.

ŠKODA gebruikt een 1,5-liter grote TSI G-TEC benzinemotor met vier cilinders en turbotechniek als basisaandrijving, die speciaal is gebouwd voor het gebruik van CNG. De CNG-motor produceert een maximaal vermogen van 96 kW (130 pk) en heeft een maximumkoppel van 250 Nm. Eén CNG-tank bevindt zich onder de achterbank, de tweede achter de achteras.

De CNG-aandrijving werkt op de vooras; op de achteras bevindt zich een elektromotor. Deze wordt aangesproken als dat nodig is om extra vermogen te activeren bij het starten (boost-effect) of om de tractie op gladde oppervlakken of tijdens off-road gebruik te verbeteren. De capaciteit van de elektromotor volstaat om de conceptcar over een afstand van maximaal twee kilometer volledig elektrisch te laten rijden.

Vierwielaandrijving zonder cardanas

De VISION X is de eerste ŠKODA met vierwielaandrijving zonder cardanas. Het voordeel hiervan is minder gewicht en - daaruit voortvloeiend - minder verbruik. Bovendien start de elektromotor alleen wanneer dat nodig is. Twee elektromotoren ondersteunen de CNG-aandrijving. De vierwielaandrijving bestaat uit de verbrandingsmotor die is uitgerust met een van de twee elektromotoren - een door een riem aangedreven starter-generator (BSG) en een tweede elektromotor op de achteras, aangedreven door een 48-volt lithium-ionbatterijsysteem.

Dankzij recuperatie wordt de lithium-ionbatterij opgeladen tijdens het rijden: tijdens het remmen en rollen zet de VISION X kinetische energie om in elektrische energie en gebruikt deze energie later weer voor het rijden. Het maximumkoppel van 70 Nm is beschikbaar vanuit stilstand, waarbij het elektrisch vermogen onmiddellijk bruikbaar is. De voordelen van de oplaadbare batterijen zijn een laag gewicht, een hogere capaciteit en een betaalbare prijs.

Het is mogelijk om de ŠKODA VISION X met voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving te rijden. De achterwielaandrijving brengt 1000 Nm op de wielen. De reikwijdte kan oplopen tot 650 kilometer, wat mede te danken is aan een extra benzinereservoir. Dankzij de samenwerkende systemen kan de ŠKODA VISION X in 9,3 seconden accelereren van nul tot 100 km/h, en bereikt hij een topsnelheid van 200 km/h.

Electric Mobility Strategy

Electromobiliteit speelt een sleutelrol in de wereldwijde groeistrategie van ŠKODA. De elektrificatie van het ŠKODA-modelgamma begint in 2019 met de introductie van de ŠKODA SUPERB met plug-in hybride aandrijving.

Naast de productie van elektrische auto's produceert de fabriek in Mladá Boleslav vanaf 2019 ook elektrische componenten voor plug-in hybride modellen van verschillende merken van de Volkswagen Group. Kort daarna volgt het eerste volledig elektrische ŠKODA productievoertuig. Tegen 2025 breidt het merk zijn assortiment hybride- en batterijgevoede modellen in verschillende segmenten uit.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie