De veiligste betaalmethoden voor je bedrijf
‘Wij zijn van mening dat alles wat niet contant is, veiliger is', vertelt André Akkerman, Senior Marketing Manager Commercial Payments bij ING. Online kun je echter op diverse manieren betalen, denk aan iDeal, creditcards en een eenmalige machtiging. Voor welke kies je dan? De opties zijn immers legio. ‘Bij iDeal is het heel duidelijk dat de klant toestemming geeft om die aankoop te doen. Het is onmiskenbaar dat iemand die volledige toegang heeft tot de bankrekening, met volle verstand die aankoop doet. Als je kijkt naar bijvoorbeeld incasso, zou je in principe ook de gegevens van de buurman kunnen invullen. Dat is dus alweer wat fraudegevoeliger. Nou zijn er wel procedures om die risico's te verminderen, maar je neemt een groter risico’, vertelt Mathieu Volker, Marketing Manager bij PayPro. Ook André spreekt positief over iDeal: ‘Als je het over webshops hebt, is iDeal in Nederland de meest gebruikte betaalmethode. De Nederlandse consument prefereert iDeal zeker bij de aankoop.’ Dit blijkt ook uit de cijfers: in 2014 werd er volgens de Betaalvereniging Nederland 180,2 miljoen keer betaalt met iDeal. Maar dat is zeker niet het enige voordeel van iDeal, aldus André. ‘Het zorgt er ook voor dat mkb'ers gegarandeerd zijn van hun betaling.’
Creditcard
‘Verder heb je natuurlijk creditcardbetalingen en Paypal, maar dat zijn duurdere oplossingen. Dat kost vaak twee tot drie procent van de verkoopprijs, waardoor het voor het mkb een duurdere oplossing is om producten te verkopen. Daarentegen verlies je mogelijk wel een deel van je doelgroep, er zijn mensen die liever met een creditcard willen betalen. Als je dat niet aanbiedt, loop je die klanten dus mis’, vertelt Mathieu. Maar een creditcard is ook fraudegevoelig, meer dan iDeal. ‘Bij creditcards heb je de kans dat mensen zeggen “ja, maar die en die heeft mijn gegevens ontvreemd” of “die opdracht heb ik helemaal niet gegeven”. Het gebeurt wel eens dat creditcardgegevens door hackers gestolen worden, dus daar krijg je gemakkelijker gezeur mee.’ Voor fysieke winkels geldt dit echter niet volgens André. ‘Of een creditcard nou echt fraudegevoelig is, weet ik niet. Als je bij ons creditcards accepteert, dan doe je dat via de ‘chip met pin'- methode, dus dan heb je dezelfde zekerheid als betalen met je bankpas.’
Zo snel mogelijk
Zowel Mathieu als André zijn het er over eens dat het snel implementeren van betalingen in je onderneming erg belangrijk is. ‘Het is belangrijk om klantenbetalingen zo vroeg mogelijk in je winkelconcept of ondernemingsconcept mee te nemen', stelt André. ‘Het is allereerst van belang dat je een partij vindt die betalingen voor je afhandelt en jouw geld beheert totdat dat daadwerkelijk in jouw bezit is', vertelt André. ‘Dus op het moment dat jij een webshop begint en je verkoopt bijvoorbeeld fietsen. Dan zal de verkoop via een betaaldienstverlener moeten verlopen, of via bijvoorbeeld de Rabobank Omnikassa. Het is belangrijk dat de partij die die transactie verwerkt in ieder geval een Stichting Derdengelden heeft, waar het geld blijft staan tot het op jouw rekening gestort wordt.’ Een Stichting Derdengelden, ofwel een kwaliteitsrekening, wordt gebruikt om namens cliënten bedragen te incasseren of om tijdelijk de bedragen veilig te stellen. ‘Het gebeurt nog wel eens dat een bedrijf vanuit een schuur gestart wordt en het allemaal nog niet goed op orde heeft. Als dat bedrijf failliet gaat, is jouw geld ook weg.’