De verandercultuur van online bankieren
Gemak
Wie denkt dat bankieren via een app op je smartphone of tablet al sinds een lengte van jaren bestaat, heeft het mis. Deze wijze van bankieren is nog geen tien jaar te gebruiken, maar nu al waanzinnig populair. Vooral het gemak voor de consument geeft hierbij de doorslag. Het inloggen en bevestigen van betalingen gaan in één keer met het intikken van een identificatiecode.
Ook kan dit bij sommige banken via een vingerafdruk of gezichtsherkenning. Internetbankieren werkt meestal nog met een tweestapsverificatie; de tweede stap is het intikken van een extra code. Deze methode is veiliger, omdat een crimineel niets kan met je inloggegevens zonder kaartlezer of TAN-code. Bij een mobiele versie is dit anders: beschikt een crimineel over je mobiele telefoon en de code van je mobiel-bankieren-app, dan kan hij gelijk geld overmaken.
Overmaaklimiet
Door de zwakkere beveiliging kun je via mobiel bankieren minder geld overboeken dan via het traditionele internetbankieren, maar deze regels zijn de laatste jaren verruimd. Bij ABN Amro was bijvoorbeeld het dagelijkse limiet voor overboekingen met mobielbankieren vijf jaar terug nog € 750,-. Dit is echter inmiddels € 5.000,-. Daarbovenop: de eerdere € 750,- kon je alleen naar bekende rekeningnummers overmaken, terwijl je ondertussen kan overboeken naar alle Europese rekeningnummers met IBAN.
Ondanks de populariteit van mobiel bankieren zijn er nog veel Nederlanders die het niets vinden. Redenen hiervoor variëren, maar met name veiligheid speelt een rol. En dat heeft de ING geweten toen de bank aankondigde te gaan stoppen met TAN-codes. ING riskeert daarmee klanten te vervreemden – klanten die vervolgens elders hun heil zoeken.
Europese richtlijn
Er is daarbij een nieuwe Europese richtlijn voor betaaldiensten, die concurrentie en innovatie stimuleren en de drempels voor nieuwe aanbieders vervagen. De invoering in Nederland is echter vertraagd en inmiddels gepland voor het late najaar van 2018.
Een belangrijke verandering is dat je derde partijen toegang kunt geven tot je bankrekening. Heb je bijvoorbeeld betaalrekeningen bij diverse banken, dan kun je één partij inzage geven in je betaalrekening voor een totaaloverzicht van je bij- en afschrijvingen. Dat kan een bank zijn, maar ook een aanbieder van een digitaal huishoudboekje. Liggend aan jouw prioriteiten, schikt een betalingsmethode voordelig of nadelig.
Overstappen
Niet iedereen is blij met het besluit van ING om de TAN-codes te laten verdwijnen. Harmen Talstra uit Delft vertelt tegen de Consumentenbond wat ouderwets te zijn. ‘Ik heb bewust geen smartphone, alleen een oud Nokiaatje.’ Talstra snapt het besluit van ING niet. ‘Een TAN-code is een stap extra; door die dubbele check is het erg veilig. Dat bankieren via de app veiliger zou zijn, geloof ik niet.’ Zelf sluit hij niet uit dat hij overstapt naar een andere bank. ‘Tja, overstappen zal gedoe geven. Maar ik sluit het niet uit.’