De voordelen van een webwinkel koppelen aan je fysieke winkel
Het starten van een webwinkel naast je bestaande fysieke winkel kan vele voordelen bieden. Door je online aanwezigheid te vergroten, bereik je een breder publiek en creëer je nieuwe verkoopkansen. In dit artikel bespreken we hoe je je webwinkel op de beste manier kunt koppelen aan je fysieke winkel, zodat je optimaal kunt profiteren van beide verkoopkanalen.
Zorg voor een consistente merkbeleving
Een webwinkel maken naast je fysieke winkel benodigt een consistente merkbeleving om succesvol te zijn. Dit houdt in dat je klanten het gevoel moeten hebben dat ze met hetzelfde bedrijf te maken hebben, ongeacht of ze online of offline winkelen.
Gebruik hiervoor dezelfde huisstijl, logo's en tone-of-voice in beide kanalen. Zo herkennen klanten je merk direct en weten ze wat ze kunnen verwachten.
Integreer je voorraadbeheer
Een van de grootste uitdagingen bij het combineren van een fysieke winkel met een webshop is het synchroniseren van je voorraadbeheer. Klanten verwachten dat de voorraad die online wordt weergegeven, overeenkomt met wat er in de winkel beschikbaar is.
CCV Shop biedt verschillende mogelijkheden om je voorraadbeheer te integreren, zodat je in beide kanalen altijd up-to-date voorraadgegevens hebt. Een geïntegreerd voorraadbeheer voorkomt teleurstellingen en zorgt voor een naadloze ervaring voor je klanten.
Bied verschillende opties
Geef je klanten de flexibiliteit om hun online bestelling in de winkel af te halen of retour te doen. Dit biedt niet alleen gemak voor de klant, maar creëert ook extra verkoopkansen. Wanneer klanten naar de winkel komen om hun bestelling op te halen, krijgen ze de kans om aanvullende producten te ontdekken en te kopen.
Bovendien verlaagt het de drempel voor klanten om een bestelling te plaatsen, wetende dat ze het eenvoudig weer retour kunnen doen.
Gebruik je fysieke winkel als showroom
Je fysieke winkel kan fungeren als showroom voor je webwinkel. Stel producten tentoon die online populair zijn en geef klanten de mogelijkheid om items in het echt te zien en uit te proberen voordat ze tot aankoop overgaan.
Dit kan het vertrouwen in je webwinkel vergroten en klanten over de streep trekken om een bestelling te plaatsen. Daarnaast kun je in je winkel QR-codes of tablets plaatsen waarmee klanten direct toegang hebben tot je webshop voor meer informatie of om een aankoop te doen.
Communiceer de voordelen van je webwinkel
Het is voordelig om je klanten te informeren over de voordelen van je webwinkel. Duidelijke verwijzingen naar je online shop in de fysieke winkel zoals posters, flyers of informatie op de kassabon kunnen hierbij helpen.
Door de voordelen van je webwinkel te benadrukken worden klanten gestimuleerd om ook online bij je te winkelen. Goed getraind winkelpersoneel dat proactief over de webwinkel communiceert en je klanten helpt bij het plaatsen van een online bestelling kunnen ervoor zorgen dat je zaak ook online een succes wordt.