Debuut ŠKODA VISION RS op internationale autoshow van Parijs
In de VISION RS komen ŠKODA’s sportieve traditie en een duurzame toekomst samen. Het dynamisch gelijnde studiemodel met plug-in hybridetechniek is te zien op de Mondial d’Automobile in Parijs.
De VISION RS geeft de koers aan die ŠKODA voor ogen heeft voor de volgende generatie sportieve RS-modellen, en laat zien wat verwacht kan worden van een nieuw compact model. Door toepassing van duurzaam geproduceerde vegan materialen toont ŠKODA zijn betrokkenheid bij een duurzame toekomst.
De ŠKODA VISION RS plug-in hybride combineert de 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI-motor met een elektromotor die 72 kW (102 pk) levert, voor een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). Hiermee accelereert het studiemodel in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de tussensprint van 80 naar 120 km/u 8,9 seconden in beslag neemt.
Opvallend contrast
De compacte sportieveling heeft echter een CO2-uitstoot van slechts 33 gram per kilometer. Volledig emissievrij kan de VISION RS een afstand afleggen van 70 kilometer. De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 13 kWh en is bij een laadstation in 2,5 uur opgeladen. Opladen kan ook thuis via een conventioneel stopcontact, en rijdend door energie terug te winnen.
Duurzaam geproduceerde vegan materialen
De stoelen zijn aan de bovenkant bekleed met carbon textiel, dat gemaakt is van gerecycled polyester. Aan de onderzijde is gebruikgemaakt van alcantara. Om stil te staan bij het eeuwfeest van Tsjecho-Slowakije zijn in de zijwangen van de stoelen Tsjechische vlaggetjes verwerkt. Een ander voorbeeld van duurzaamheid zijn de vloermatten in carbonmotief, die gemaakt zijn van Piñatex. In dit materiaal zijn onder meer de vezels gebruik van de bladeren van de ananasplant.
Het sportstuur met zijn opvallende centrale markering – zoals ook wordt gebruikt in de racerij – heeft een naafdeksel met een structuur uit kleine driehoeken. Dit motief keert op verschillende plekken van het interieur terug, om ŠKODA’s DNA over te brengen naar de toekomstige modellen van het merk.