Deze duurzame startup wil met hervulbare deodorant single-use plastic uit de badkamer verbannen
Als je deodorant leeg is, gooi je de verpakking bij het afval en koop je een nieuwe. Maar dat is zonde van het milieu én onnodig, vindt cosmetica-startup Éticos. Het Nederlandse bedrijf wil badkamers ontdoen van single-use plastic door navulbare cosmetica aan te bieden. Te beginnen met de verkoop van navulbare deodorant. “Iedereen kan zo een bijdrage leveren aan een schonere planeet.”
Oprichter Rick Budel (29) kwam op het idee van hervulbare cosmeticaproducten toen hij op reis was. “Toen ik een paar jaar geleden ging backpacken in Azië, schrok ik van de hoeveelheid plastic op stranden en in de zee”, vertelt Rick. “Het was verschrikkelijk om te zien.”
Dagelijkse routine
Al dat plastic is een enorme bedreiging voor het milieu. Om daar iets tegen te doen richtte hij na zijn reis Éticos op, een duurzame startup voor cosmeticaproducten. Zijn doel? Plastic verpakkingen uit je dagelijkse routine in de badkamer verbannen, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de beleving. Want daar valt veel te winnen, zegt Rick. Denk aan de vele plastic flessen en potjes die je na gebruik weggooit, een groot deel hiervan wordt niet eens gerecycled. Het bedrijf richt zich als eerste op navulbare deodorantcases, zodat er minder deodorantflessen na gebruik bij het vuil belanden.
Éticos heeft daarvoor een navulbare deodorant ontwikkeld in verschillende geuren, die 100 procent natuurlijk is. De producten bevatten geen aluminium, parabenen of andere synthetische of chemische ingrediënten. Op die manier zijn ze niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je eigen lichaam.
Klimaatneutraal bezorgd
De startup maakt het consumenten ook heel gemakkelijk om een steentje bij te dragen aan een beter klimaat, want de refills worden geleverd via een abonnementsmodel. En dat geeft een hoop gemak. Bovendien wordt de navulling ook nog eens klimaatneutraal bezorgd. “We willen klanten een exclusieve beleving geven en producten van kwaliteit aanbieden, zonder dat het ten koste gaat van onze planeet.”
Éticos zal beginnen met het aanbieden van een navulbare deodorant, maar wil uiteindelijk de complete dagelijkse badkamerroutine ontdoen van single-use plastic. Het bedrijf zit daarom momenteel vol in een investeringsronde om hiervoor voldoende kapitaal op te halen.
Rick hoopt dat Éticos uiteindelijk een waardevolle bijdrage kan leveren aan het tegengaan van klimaatverandering - en de hoeveelheid plasticafval in de natuur helpt verminderen. ”We willen mensen helpen om op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een schonere planeet - en een gezonder lichaam, zonder dat dit ten koste hoef te gaan van een goede beleving.”