Digitale achterstand dreigt voor Nederlandse MKB'er
Vergeleken met hun Europese collega’s zien Nederlandse MKB’ers hun toekomst zonnig in. Acht van de tien Nederlandse ondernemers (79 procent) zijn positief over de groeiverwachtingen van hun bedrijf, tegenover een Europees gemiddelde van 59 procent.
Wel vertrouwen Nederlandse MKB’ers daarbij minder op technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft en onderzoeksbureau Ipsos MORI onder 12.804 Europese MKB’ers, van wie duizend in Nederland.
Het onderzoek van Microsoft en Ipsos MORI richtte zich onder andere op de vraag waarom ondernemers besloten een eigen bedrijf te starten. Een betere balans tussen werk en privé wordt daarbij zowel in Nederland (28 procent) als in geheel Europa (31 procent) het vaakst genoemd.
Diezelfde balans wordt ook het vaakst genoemd als meest positieve aspect van het werken binnen een MKB-onderneming (24 procent in Nederland, dertig procent in Europa). Opvallend is daarbij wel, dat in Nederland slechts de helft van de MKB-ondernemers (52 procent) gelooft dat technologie helpt om tijd te besparen, tegenover een Europees gemiddelde van 78 procent. Deze percentages zijn extra saillant, kijkend naar het aantal respondenten dat de factor stress noemt als negatieve kant van het werken binnen een MKB-onderneming (22 procent in Nederland, 34 procent in Europa).
Motor van de Nederlandse economie
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlandse MKB’ers minder vaak dan hun Europese collega’s van mening zijn dat technologie ze meer flexibiliteit biedt. Hier staat slechts de helft van de MKB’ers achter die stelling, ten opzichte van 72 procent in de rest van Europa. Overigens vindt in Nederland 28 procent dat zijn onderneming meer zou moeten uitgeven aan technologie, maar ook dit is minder dan in de rest van Europa, waar het gemiddelde op 37 procent ligt.
MKB-Nederland heeft eerder dit jaar samen met VNO-NCW en LTO Nederland de Next Level-agenda uitgebracht, waarin de ondernemersorganisatie voorstellen doen hoe Nederland en de Nederlandse economie de kansen van verdergaande digitalisering optimaal kunnen benutten.
Digitalisering en het MKB
MKB’ers blijken in ons land anders aan te kijken tegen het begrip digitalisering dan in de rest van Europa. Hoewel het percentage Nederlandse mkb’ers dat daarbij vooral denkt aan het digitaliseren van papierwerk, gelijk ligt met het Europese gemiddelde van 39 procent, legt slechts 41 procent hier de link met automatisering.
Het Europese gemiddelde is hierbij vijftig procent. Ook het aandeel dat digitalisering associeert met flexibel werken of het werken op mobile devices, ligt hier lager dan elders in Europa, met respectievelijk negentien procent tegenover 24 procent, en elf procent tegenover zeventien procent.
Kwaliteitsproducten en goede service
Gevraagd naar waar MKB’ers in de markt om bekend willen staan, noemt 46 procent van de Nederlandse ondernemers de kwaliteit van zijn producten. 63 procent wil vooral dat zijn bedrijf wordt geassocieerd met een goede service. Daarmee verschillen Nederlandse ondernemers niet veel van hun Europese collega’s, waar kwaliteitsproducten door 42 procent wordt genoemd en goede service door 64 procent.