Digitale mogelijkheden maken oplossingsgericht denken makkelijker
Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik net mijn lunch genoten in Mas Gusó, een van de fijnste restaurants in de Costa Brava, Spanje. Wat een feest is dat. Aan het werk op vakantie? Nee. Ik ben gestrand in Spanje. Remleiding van de auto lek. Op de laatste avond van ons verblijf. Paniek dus, want na de ontdekking hebben we de volgende dag om 10:00 ons huisje moeten verlaten.
Het was de drukste zaterdag van het jaar in Spanje. Een slechter moment kun je bijna niet hebben. Op zoek naar een garage. Eerst de ANWB bellen: geen Europadekking. Spanje stond ook niet op de planning voor dit jaar met de auto. Maar door het gedoe op Schiphol en een chronisch tekort aan huurauto’s, zijn we toch met de auto gegaan dit jaar. Kan de reisverzekering helpen? Ze dekken beperkt de kosten van de verlenging van het verblijf. Maar deze moet je zelf regelen. Ze gaven wel informatie van een garage door. Met wat geknutsel de auto veilig gemaakt voor één laatste rit. Op naar de garage. Deze was op zaterdag tot 12:30 open.
De garage blijkt ijdele hoop. De hele remleiding moet vervangen worden. En die is niet op voorraad voor mijn auto. Eerst proberen in Girona en met een beetje pech moet deze uit Barcelona komen. Minimaal vier dagen verder dus. Daar sta je met je gezin met vijf kinderen in 35 graden. Geen slaapplek. Geen auto. Alle hotels in de omgeving vol. Eerst de kinderen in veiligheid zien te brengen! Via mijn mobiel controleer ik of er vluchten gaan vanaf Girona naar Nederland. Skyscraper maakt me gelijk duidelijk dat dit kansloos is voor mijn vrouw en kinderen. Zes last minute vliegtickets op deze zaterdag? Wat denk je zelf!
Maar zondagavond wel plek. Wonderbaarlijk zijn er zes Transavia stoelen vrij. Gelijk zes stoelen boeken dus. Dat maakt het probleem al een heel stuk kleiner. Vrouw en kinderen zijn vanaf morgen veilig thuis. We hebben wat vrienden in Spanje wonen. Wellicht kunnen zij ons helpen. Een paar appjes verder hebben zij een hotel buiten de regio geboekt. Nu alleen nog vervoer. De garagehouder heeft nog een stoffige folder liggen met een lokale verhuurder. Gelijk bellen; ze hebben nog één auto: een minibus voor negen personen. Soms heb je een heel lief engeltje op je schouder zitten.
Terwijl ik nu dus nog in de Costa Brava zit, is mijn gezin thuis. Alles wat voor ons nodig was, hebben we kunnen regelen via onze mobiele telefoons. Mobiel internet, online verificaties, betalingen, hotelboekingen, vertalingen (remvloeistof is in het Spaans: líquido de los frenos), routes… alles. Maar dat je mobiel dat kan is toch heel gewoon tegenwoordig?
Waarom dit verhaal?
In 1999 was ik Product Manager bij Telfort (nu KPN) Zakelijk. Dat was in de tijd dat de mobiele telefoons draagbaar werden. De tijd dat de ‘Nokia’ een grootmacht was en je status afhing van hoe KLEIN je mobiel was. Maar toen was bij Telfort al duidelijk waarvoor we aan het bouwen waren. Als je van huis af gaat nam je mee: je sleutels, je portemonnee en je telefoon. Maar later… dan kan alles, maar dan ook alles via je mobiel. Je laat je sleutels en portemonnee thuis.
Geïnspireerd door Europese beurzen en trendwatchers zoals Vincent Everts ontwikkelden we GPRS (2G) netwerk (de over- overgrootvader van 5G). Ergens na 2000 kwam Telfort als eerste met streaming internet op mobiel. We hadden als eerste een pers demo waarbij we BBC radio (de eerste online radiozender) online en mobiel op een laptop te horen was. Waar je ook was. De sensatie was door het hele Telfort gebouw te voelen. Sceptici zouden zeggen: je gebruikt een 3.000 gulden laptop, een 1.000 gulden telefoon en een een paar gulden per minuut aan dataverkeer om één radiozender te kunnen ontvangen? Voor 25,00 gulden koop je een transistorradio en kun je wel 30 radiozenders gratis ontvangen. Klopt. Je kunt het vergelijken met de boekdrukkunst; toen dat werd uitgevonden was 98 procent van de bevolking analfabeet. Weinigen die het begrepen.
Ondertussen ben ik mede-oprichter van Jortt; een boekhoudprogramma. Tenminste, zo noemen we het, omdat het anders niet op Google gevonden wordt. Feitelijk hebben we een programma gebouwd die die boekhouding voor je doet; een boekhoudbot. Je doet een betaling ‘en voilá’ verwerkt. Tot en met de aangifte inkomstenbelasting staat alles voor je klaar. Tussendoor krijg je fiscaal advies en wordt de boekhouding gecontroleerd op alle fouten die je wel- en niet kan bedenken. Komt geen mens meer aan te pas. Ons motto: boekhouden is geen mensenwerk, computers zijn daar veel beter in. En de ‘proof is in the pudding’. Keer op keer haalt onze boekhoudbot menselijke fouten uit oude boekhoudingen naar boven. Altijd in het voordeel van de ondernemer.
Vanaf het begin stonden de sceptici klaar om ons van alle commentaar te voorzien: ‘Je hebt voor vele miljoenen een bot gebouwd die doet wat een boekhouder doet voor € 125 per maand’. Nostalgische verhalen over het vak, en de kennis van de boekhouder volgen dan, over persoonlijke relaties en zo. Maar feitelijk komt het allemaal neer op ‘mosterd na de maaltijd’. Achteraf te horen krijgen: ‘Als je dat had gedaan, dan…’ Elke ondernemer heeft wel eens zo’n gesprek gehad. Dat is ook niet gek. Een boekhouder kan ook niet 50 boekhoudingen perfect bijhouden én proactief zijn. En juist dát is waar de Jortt boekhoudbot in accelereert. Ongeacht het aantal boekhoudingen, de piekdrukte, het ‘gedoe’. Bij iedere betaling via je pinpas of online betaling wordt je boekhouding én het fiscale advies én de controle uitgevoerd. In 6/1000 van een seconde. Bij iedere betaling weer. Ongeacht het aantal gebruikers.
Ook Jortt is geen toekomstmuziek. Het is er, het werkt en het heeft zich bewezen. Ook deze keer hebben we aangetoond dat een langetermijnvisie de beste basis is om je bedrijf op te bouwen. Als je het ondenkbare voor ogen hebt, kun je het gewoon stapje voor stapje opbouwen.
Meer info: jortt.nl