Dit worden de trends in de maakindustrie
Klant en techniek invloedrijker
We hebben nog een korte trendlijst voor je. Cognizant, een wereldwijde leverancier van zakelijke en technologiediensten, presenteert de 'Trends in de maakindustrie 2016'. De meest opvallende trends?
Consument staat centraal
Het mag geen nieuws heten: het gedrag van consumenten is de laatste tijd fors aan het veranderen. Niet alleen wordt kleding en elektronica online gekocht, ook het aankoopproces van een auto begint vaak online. Sommige autofabrikanten hebben creatief gebruik gemaakt van ‘augmented reality’ om virtuele dealers voor potentiële kopers op te zetten. Op deze manier kunnen consumenten de auto ‘ervaren’ voor de aankoop.
Verder veranderen door de enorme groei van het gebruik van mobiele apparaten door consumenten de verwachtingen van klanten in B2B-omgevingen ook: de gebruiker bepaalt. Dat betekent dat traditionele B2B-fabrikanten steeds vaker een B2C-aanpak hanteren voor B2B-klanten.
Connected cars
De futuristisch klinkende 'connected cars' (auto’s die zijn verbonden met internet) nemen in aantal toe. De wereldwijde markt voor verbonden componenten en diensten bedraagt in 2020 170 miljard euro.
Voor velen wordt de auto een verlengstuk van de woning. Dit komt doordat digitale, sociale en mobiele technologieën kunnen worden geïntegreerd in het voertuig. Ook komend jaar willen autofabrikanten gebruikmaken van de mogelijkheden van de connected car. Dit kan door bijvoorbeeld de demografische gegevens en karakteristieken van bestuurders te analyseren om gepersonaliseerde functies in de auto aan te bieden, zoals extraveiligheidsfuncties.
Robots en automatisering blijven trends
Recent onderzoek van Cognizant wijst uit dat ongeveer vijftig procent van de respondenten verwacht dat automatisering ervoor zorgt dat processen de komende jaren verbeteren. Autofabrikanten maken steeds meer gebruik van geautomatiseerde processen op verschillende manieren.
Zo is er de ‘vehicle-to-vehicle’-communicatie, een technologie die steeds meer wordt ingezet. In het geval van bijvoorbeeld een verkeersongeval kunnen auto’s met elkaar informatie delen en stelt het navigatiesysteem een omweg voor.
Opnieuw uitvinden
Prasad Satyavolu, Head of Innovation, Manufacturing & Logistics van Cognizant: 'Deze trends bieden organisaties de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden en competitief te blijven door efficiënter zaken te doen. Fabrikanten moeten sociale, mobiele, analyse en cloud-technologieën (SMAC) inzetten om operationele processen te verbeteren, flexibel en innovatief te zijn en de klant centraal te stellen.'
Meer trends- en toplijsten de komende weken? Natuurlijk! Blijf ons checken!