Dit zijn de beste zakelijke leaseauto's voor 2020
Tesla Model 3
Tesla was veelvuldig in het nieuws in 2019. Nieuwsberichten varieerden van de mentale gezondheid van oprichter en eigenaar Elon Musk tot nieuwe recordcijfers in de productie. Ook in Nederland gaan de Tesla’s inmiddels als warme elektrische broodjes over de toonbank. In november was de Tesla voor het eerst het meest verkochte model. Juist als leaseauto staat de Tesla inmiddels op 1. Dit is meer dan een auto. Het is een statussymbool van een veranderende wereld. Wat maakt een Tesla bijzonder? Eigenlijk hetzelfde als een iPhone. De bewuste keuze, waarmee je een statement maakt naar de rest van de wereld. ‘Ik heb er één, jullie nog niet’.
Daarnaast is het altijd fijn om een goede 300 PK aan elektrisch vermogen in je handen te hebben en de razendsnel gedaalde prijs van 48.000 euro helpt ongetwijfeld ook mee. Net zoals de lage bijtelling van 4 procent. Nadelen zijn er ook genoeg. Communicatie van en naar Tesla is door de enorme schaalvergroting en vraag in een (te) korte tijd vaak verre van optimaal. Sommige Teslafans werden en worden op de proef gesteld met oplopende levertijden. Tegelijkertijd maakt dat het moment suprême alleen maar extra bijzonder. Ook het eeuwigdurende geklaag over de range van de auto blijft een heikel punt. Nederland heeft van alle Europese landen het hoogste aantal laadpalen, maar het blijft soms behelpen. Voor 10.000 euro extra koop je overigens de long range, die een bereik van tussen de 400 en 500 kilometer heeft. Zeer behoorlijk voor een elektrische auto. Voor wie nu al graag een elektrische auto wil hebben is een Tesla het hoogst haalbare. De rest: die wacht ongetwijfeld nog even op meer.
Volkswagen (e-)Golf
De Volkswagen Golf is niet alleen al jaren een bestseller als populaire gezinsauto. Ook zakelijk is het een slimme keuze voor een hatchback. Niet te duur (vanaf 22.000 euro) en inmiddels ook volledig elektrisch te verkrijgen als de e-Golf (vanaf 39.000 euro). Een flink prijsverschil dus. Is dat ook gerechtvaardigd? Puur op papier lijkt de e-Golf een prima keuze. Om te beginnen natuurlijk vanwege de lage bijtelling van 4%, een flink verschil ten opzichte van de standaard 22%. Als het gaat om de inhoud is er weinig verschil tussen de elektrische Golf en de benzineauto. De elektrische variant ziet eruit als een Golf en voelt als een Golf. Waarschijnlijk ook precies wat je wilt als fan. Als het gaat om het rijden is er wel een duidelijk verschil.
Je kunt kiezen uit drie standen, van begrensd tot voluit. In de strengste spaarstand kun je maar maximaal 95 km/u rijden en werkt de verwarming niet. De keuzehendel werkt ook om te bepalen hoeveel remenergie je wilt terugwinnen. Bij de voluit-stand hoef je de rem maar net aan te raken, terwijl je in de spaarstand wat zwaarder moet trappen. Het zorgt ervoor dat je op een iets andere manier gaat rijden. Je wordt meer betrokken in het verkeer en het wordt al snel een uitdaging om zo energiezuinig te rijden als mogelijk is. Daar moet bij worden gezegd dat dit ook enigszins uit noodzaak geboren is. Het reële rijbereik van de elektrische Golf is nog geen 250 kilometer. Niet echt geschikt voor langere afstand dus. Dan nog een voordeel. De e-Golf heeft met 136 PK wel duidelijk meer vermogen. Mis je daarbij het ouderwetse geluid van een benzinemotor? Volkswagen is één van de weinige met een optie om geluid te laten horen. En dat is niet alleen een leuke gadget. In het donker is het voor onwetende voorbijgangers zeker geen overbodige luxe.
Volkswagen Polo
De Volkswagen Polo is inmiddels toe aan zijn zesde leven. Het geeft maar aan hoe degelijk én geliefd het model is. Nieuw aan de auto is dat hij groter, breder, sportiever en ook nog goedkoper is geworden. Een nieuwe Golf koop je tegenwoordig vanaf 15.000 euro. Dat maakt hem perfect als leaseauto voor bedrijven zonder forse portemonnee. Het verschil in maandbedrag ten opzichte van de grotere Golf is een kleine 150 euro. En dat terwijl de Golf over alle belangrijke eigenschappen van een goede leaseauto beschikt. Om te beginnen is er veel te kiezen. De basic-versie beschikt over een 95 PK 1.0 liter benzinemotor met turbo, waarbij je kunt kiezen uit handgeschakeld of automaat. Deze levert meer dan voldoende vermogen voor de Nederlandse snelweg. Qua comfort is hij een prettige middenklasser. Als je de hele dag op de weg zit, ben je ongetwijfeld blijer met een Golf of beter. Maar voor doorsnee gebruik voldoet de Golf prima.
De vering is goed, de auto stuurt haarscherp en het geluid van buiten en van de motor wordt aangenaam gefilterd. Het leuke van de nieuwste generatie Golf is dat ook op accessoiregebied er behoorlijk veel valt te kiezen. Een noodremsysteem met voetgangersherkenning behoort (gelukkig) tot de standaarduitrusting. Dat geldt niet voor andere hulpsystemen zoals vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Ook parkeersensoren en een parkeerassistent zijn optioneel verkrijgbaar. Veel van deze accessoires vindt je normaal gesproken alleen in duurdere auto’s. Ook van binnen is de Golf niet langer meer een veredelde mini. Er is meer ruimte gecreëerd waardoor ook passagiers met een gerust hart kunnen instappen. Ook de kofferbak is uitgebreid met een maximum van 1125 liter. Tot slot is duidelijk dat Volkswagen (begrijpelijkerwijs) van haar dieselimago probeert af te komen. De meeste modellen van de Polo hebben een benzinemotor. Voor de stiekeme dieselliefhebber kan het overigens nog wel. Met een 1,6 liter viercilinder en een maximum van 200 PK kun je met de Golf gewoon nog de Duitse autobahn onveilig maken.