Dit zijn de technische aspecten van zoekmachine optimalisatie
Online marketing, specifiek zoekmachine optimalisatie (SEO), bestaat uit verschillende componenten. Voorbeelden hiervan zijn het toevoegen van relevante content op een website, het opbouwen van een linkprofiel met externe websites die naar de jouwe verwijzen en bijvoorbeeld een technische optimalisatie. Ieder van deze componenten vergt een eigen aanpak. Wist je bijvoorbeeld dat je bij het opbouwen van een linkprofiel niet alleen naar het aantal backlinks kijkt, maar ook naar het type backlink en de waarde van de website die naar de jouwe verwijst? In dit artikel zoomen we in op de verschillende technische aspecten van zoekmachine optimalisatie.
Snelheid van een website heeft invloed op de ranking
Een van de componenten die onderdeel is van een technische optimalisatie van je website, is de snelheid waarmee de verschillende pagina’s geladen worden. Des te sneller de website laadt, des te beter dit doorgaans is voor de ranking hiervan in de zoekresultaten. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de laadsnelheid van een website. Denk bijvoorbeeld aan het aantal plug-ins wat gebruikt wordt. Kijk nog eens kritisch naar de plug-ins die je gebruikt, om te bepalen welke hiervan echt waarde toevoegen aan de website. Zeer waarschijnlijk kan een groot deel worden uitgeschakeld.
Formaat van afbeeldingen op je website
Naast het aantal plug-ins wat je gebruikt op een website, heeft ook het formaat van afbeeldingen invloed op de laadsnelheid hiervan. Door de afbeeldingen te verkleinen verbeter je de laadsnelheid, zonder dat dit ten koste gaat van het gebruiksgemak. Afbeeldingen zullen ook in een kleinere resolutie goed zichtbaar zijn. Er zijn diverse tools die je helpen afbeeldingen automatisch te comprimeren. Ook wanneer het om afbeeldingen gaat die reeds op de website gepubliceerd zijn. Een makkelijke manier om de laadsnelheid van je pagina’s te verbeteren.
Andere relevante technische factoren
Het uitschakelen van plug-ins en het verkleinen van afbeeldingen zijn relatief simpele aanpassingen om de technische SEO van je website te verbeteren. Je voert deze aanpassingen door zonder hulp van een professioneel internetbureau. Er is echter meer! Denk ook aan het aantal redirects wat je gebruikt, het toepassen van gestructureerde data op pagina’s (bijv. een FAQ) en het gebruik van een SSL-certificaat. Dat laatste wordt tegenwoordig door vrijwel iedere website gedaan. Het is onmisbaar om goed te scoren in de zoekmachine en diefstal van gegevens te voorkomen. Kijk ook eens naar de meerwaarde van Google Mobile First Indexing voor jouw website.