DPD, marktleider in internationaal pakketvervoer, investeert 250 miljoen euro in uitbreiding Benelux sorteercapaciteit
Als internationaal knooppunt voor handel en logistiek, vervult de Benelux een belangrijke rol op het gebied van transport. DPD heeft daarom ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van de hubs en depots in de Benelux. Dit resulteert in een significante stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Ook blijft DPD investeren in de groei van het aantal Europese netwerkverbindingen vanuit de Benelux met een hogere afleverbetrouwbaarheid. Hiermee verstevigt DPD zijn positie als marktleider in internationaal pakketvervoer over de weg en speelt de organisatie in op veranderende klantbehoeften.
De 3 sorteerhubs van DPD in de Benelux - de logistieke centra waar de pakketten verzameld en gesorteerd worden - bevinden zich in Eindhoven, Veenendaal en Brussel. Ondanks het feit dat deze centra in Eindhoven en Brussel nog niet zo lang geleden zijn geopend en Veenendaal dit jaar volledig gemoderniseerd is, blijft DPD investeren in deze locaties. Zo heeft DPD state of the art kunstmatige intelligentie voor pakketherkenning ingevoerd, waardoor er sneller en nauwkeuriger wordt gewerkt.
Uitbouw van het internationale DPD netwerk
DPD, onderdeel van Geopost, is marktleider in pakketvervoer over de weg in Europa. De moderne hubs in de Benelux maken deel uit van het unieke internationale Geopost netwerk met eigen operaties in 21 Europese landen waardoor DPD klanten één betrouwbare partner hebben van pick-up tot aflevering.
Erik Uljee, CEO DPD Nederland: “Door te investeren in onze sorteerlocaties maar ook in nieuwe depots in Amsterdam, Brussel, Goes en Maastricht is ons netwerk uitgebreid naar 3 hubs en 20 depots in de Benelux. Wij zijn trots op deze positie en blijven in beweging. We hebben daarom in de gehele Benelux hard gewerkt aan meer sorteercapaciteit en connecties met Europa en de rest van de wereld. Dit leidt tot betrouwbare levertijden naar meer bestemmingen.”
Richard de Haas, CEO DPD Belux: “Vanuit de Benelux is bezorging naar een groot deel van Europa op de volgende werkdag al standaard in een range van circa 700 kilometer vanuit de Benelux. We zien ook dat door de huidige economische omstandigheden de vraag van klanten toeneemt naar voorspelbaar en goedkoper verzenden binnen Europa ten opzichte van het klassieke express vervoer.”
De Benelux markt en netwerk van parcel shops en lockers als alternatief steeds belangrijker
De vernieuwde 3 hub strategie stelt DPD in staat om de leveringen binnen de Benelux nog efficiënter op elkaar af te stemmen. Hierdoor kan DPD een betrouwbare deur tot deur service in de Benelux bieden aan klanten. In de depots is het nu verder mogelijk om te sorteren op pakketten die worden afgeleverd of opgehaald bij de DPD parcel shops en lockers. Daardoor is DPD in staat om goed in te spelen op de toenemende vraag in de markt naar flexibele aflevermogelijkheden. De investeringen geven klanten van DPD de mogelijkheid om pakketten sneller te leveren met meer opties voor de ontvangers van pakketten; zowel in de Benelux als in Europa waar Geopost het grootste netwerk van parcel shops en lockers in de markt heeft, met meer dan 100.000 locaties.
Sustainability impact
DPD heeft de missie om in 2040 klimaatneutraal te zijn en daarvoor haar CO2-voetafdruk jaarlijks verder te verkleinen. Dit is 10 jaar eerder dan volgens het klimaatakkoord zou moeten. Deze plannen zijn geaccordeerd door het Science Based Target initiative (SBTi). Onderdeel van de investeringen is onder andere geweest om zowel de hubs als depots van laadinfrastructuur te voorzien voor de vloot van elektrische voertuigen die in de komende jaren steeds verder wordt uitgebreid.
Ook het lezen waard:
Lees hier: Werk van bijna helft werknemers gemakkelijker door nieuwe technologie
Lees hier: RobotWise en bol. (voorheen Bol.com) slaan opnieuw handen ineen om kansengelijkheid te vergroten