Drie Audi-primeurs op een rij
Audi gaat het nieuwe jaar van start met drie wereldprimeurs. Met het Audi Q8 studiemodel blikt het merk alvast vooruit op een toekomstig productiemodel.
Tegelijkertijd laat Audi de wereld kennismaken met de sportieve SQ5 TFSI en de stijlvolle A5/S5 Cabriolet.
Audi Q8 concept: mix van coupé en SUV
De 5,02 meter lange Audi Q8 combineert de typerende ruimte van een SUV met de elegantie van een coupé. Met dit studiemodel blikt Audi vooruit op de toekomstige designstijl voor zijn modellen. Veel elementen vormen een verwijzing naar Audi’s oorspronkelijke Ur-quattro uit de jaren ’80, waaronder de extreem vlak aflopende, brede C-stijlen en de forse, gebogen flanken boven de wielen.
Ondanks de lage daklijn biedt de Audi Q8 concept dankzij een wielbasis van 3 meter riant plaats aan vier personen en een grote hoeveelheid bagage (630 liter). Breed uitwaaierende lijnen verlenen het interieur een sportief-elegante ambiance. Het nieuwe bedieningsconcept vertrouwt op grote touchscreens, aangevuld met een verder verbeterde Audi virtual cockpit en een head-up display dat gebruikmaakt van intelligente augmented reality technologie om virtuele signalen in de ‘echte wereld’ te verwerken. Zo wordt een navigatieaanwijzing bijvoorbeeld virtueel als richtingpijl op het wegdek weergegeven.
Plug-in hybride
Het aandrijfsysteem en onderstel met luchtvering in de Q8 concept vertrouwen op geavanceerde technologieën uit serieproductiemodellen van Audi. De krachtige en zeer efficiënte plug-in hybride-aandrijving met een 245 kW/333 pk en 500 Nm sterke 3.0 TFSI turbo benzinemotor en een elektromotor met 100 kW en 330 Nm aan trekkracht – levert een systeemvermogen van 330 kW en 700 Nm aan koppel.
De Audi Q5
De sportiefste variant van de nieuwe Audi Q5-range debuteerde als wereldprimeur in Detroit in de vorm van de Audi SQ5 TFSI. De turbogeblazen 3.0 TFSI V6 benzinemotor levert 260 kW/354 pk en 500 Newtonmeter aan trekkracht tussen 1.370 en 4.500 toeren per minuut. Daarmee sprint het topmodel in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, zijn elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Mede verantwoordelijk voor de sportieve prestaties zijn de standaard quattro permanente vierwielaandrijving en de soepel schakelende 8-traps tiptronic-automaat. De wendbaarheid van de auto wordt verder verbeterd dankzij het optionele sportdifferentieel – dat het koppel actief tussen de achterwielen verdeelt – en de optionele dynamic steering met variabele overbrengingen. Beide features zijn aan te sturen via het Audi drive select systeem, net als de motor, de tiptronic-automaat en de standaard variabele dempers.
Optionele luchtvering biedt de bestuurder de mogelijkheid om de rijhoogte aan te passen. Verder onderscheidt de Audi SQ5 TFSI zich van de standaarduitvoering door tal van design- en uitrustingsfeatures. Voorbeelden zijn met Alcantara/leer beklede S sportstoelen, LED-koplampen en 20 inch aluminium velgen met 255/45 banden. De Audi SQ5 TFSI arriveert medio 2017 in Nederland.
Audi A5/S5 Cabriolet
Na de Coupé en Sportback breidt Audi de A5 modelfamilie verder uit met de nieuwe Audi A5 & S5 Cabriolet, die op de Detroit Motor Show hun wereldprimeur beleven. Qua design zijn ze gebaseerd op de elegante lijnen van de Coupé. De achterruit ligt nu vlakker en benadrukt daarmee de sportieve looks, net als de korte overhangen voor en achter en de lange, om de hoeken doorlopen motorkap met zijn nadrukkelijke power dome.
De klassieke stoffen kap scoort hoog op het gebied van akoestisch comfort en is nu nog eenvoudiger te openen. Een klein rukje aan de schakelaar volstaat om hem geheel automatische te openen of te sluiten, zelfs rijdend tot 50 km/u. Qua motorisering biedt de Audi A5 Cabriolet keuze uit ofwel een 2.0 TDI turbodiesel, dan wel een 2.0 TFSI benzinemotor, beide met 140 kW/190 pk. De sportieve Audi S5 beschikt over de 260 kW/354 pk sterke 3.0 TFSI V6. Vanaf maart staan de Audi A5 & S5 Cabriolet bij de Nederlandse Audi-dealers.