Drie factoren die de IT-prioriteiten van het MKB beïnvloeden

Drie factoren die de IT-prioriteiten van het MKB beïnvloeden

Redactie Baaz

Vandaag de dag wordt bijna elk aspect van de maatschappij beïnvloed door technologie. Met name bij MKB-bedrijven is deze invloed duidelijk zichtbaar. Volgens de Worldwide Semiannual Small and Medium Business Spending Guide van International Data Corporation (IDC) geven MKB-bedrijven in 2018 naar verwachting 602 miljard Amerikaanse dollar (ca. € 513,766,000,000) uit aan IT – een stijging van 4,9 procent ten opzichte van 2017.

Hoewel technologie al sinds het begin van het computertijdperk een belangrijk onderdeel vormt voor de activiteiten van MKB-bedrijven, zorgt de snelle innovatie op dit gebied er nu voor dat deze bedrijven op bredere schaal gebruikmaken van technologieoplossingen. Dit doen ze om positieve bedrijfsresultaten te stimuleren en de concurrentie voor te blijven.

Op basis van veel gesprekken met managed service providers (MSP’s) en IT-serviceproviders (ITSP’s) over de veranderende en technologiegerelateerde verwachtingen van hun mkb-klanten, formuleerden we een top 3 van de factoren die IT-prioriteiten van MKB-bedrijven beïnvloeden.

1. Het outsourcen van de Business Technology-afdeling

Voor bedrijven over de gehele wereld geldt dat elke euro, dollar en pond direct ROI moet opleveren. Dit geldt met name voor MKB-bedrijven en is daarom binnen het mkb een belangrijk deel van het IT-besluitvormingsproces. Tot voor kort waren MKB-bedrijven voor het implementeren en beheren van hun technologie-infrastructuur en -activiteiten afhankelijk van eigen inbreng, van onvoldoende opgeleide medewerkers, of van technisch onderlegde vrienden en familieleden. De veranderende klantverwachtingen dwingen MKB-bedrijven er echter toe om verschillende nieuwe technologieën toe te voegen om concurrerend te kunnen blijven. Voorbeelden hiervan zijn 24x7-diensten, on-site wifitoegang, e-betalingsmogelijkheden, het Internet of Things (IoT), mobiliteit, online aanwezigheid en verbeterde klantenservice.

Deze nieuwe technologieën en implementaties gaan veel verder dan de kwalificaties van minder ervaren medewerkers, vrienden of familie, waardoor er steeds meer behoefte is aan advies, expertise en beheer van buitenaf. Vanwege deze snelle en toenemende veranderingen is het MKB in vrijwel alle branches steeds vaker afhankelijk van externe experts die verstand hebben van de technologische verbeteringen en mogelijkheden. En met goede reden: om er namelijk voor te zorgen dat hun technologie zowel goed beveiligd als toegankelijk is – zeker ook met het oog op aangescherpte wetgeving. Daarnaast helpt deze technologie bij kostenbesparing, omzetverhoging en winstvergroting. Managed service providers worden steeds vaker ingeschakeld als Business Technology-afdeling van een MKB-bedrijf, zodat de organisatie zich kan richten op de groei en dagelijkse business.

2. Het verbeteren van security

In 2017 heeft Datto onder meer dan 150 Europese MSP’s onderzoek uitgevoerd om het kennisniveau van MKB’ers op het gebied van ransomware en de regelmaat van de aanvallen in kaart te brengen. Volgens Datto’s State of the Channel Ransomware Report Europe gaf 89 procent van de MSP’s aan dat hun mkb-klanten recent hinder ondervonden van ransomware. Ook gaf 59 procent aan dat hun MKB-klanten in de eerste helft van het jaar waren aangevallen. Daarnaast meldde 22 procent dat klanten meerdere malen op een dag waren aangevallen. Deze ransomwareaanvallen kostten MKB-bedrijven tussen 2016 en 2017 in totaal 98 miljoen dollar (ca. € 83,6 miljoen). Wat ooit een uitdaging was voor met name grote, bekende bedrijven, is nu vooral een hindernis geworden voor de MKB-markt.

Door het toenemende aantal cyberaanvallen en de risico’s die deze aanvallen met zich meebrengen, is het voor MKB-bedrijven belangrijk dat ze inventariseren hoe goed hun IT-infrastructuur beveiligd en veerkrachtig is. Of de technologiemiddelen nu intern worden beheerd of door een MSP, het is van belang dat het mkb investeert in securityoplossingen die ontworpen zijn om klantdata en andere gevoelige informatie te beschermen.  

3. Businesscontinuïteit

Vanwege het groeiende aantal cybersecuritybedreigingen lopen mkb-bedrijven dagelijks een groter risico op bijvoorbeeld datalekken, ransomware en malware. MKB-bedrijven doen er daarom goed aan een systeem te overwegen, dat de business continuity garandeert en data snel herstelt na bijvoorbeeld een kostbare en schadelijke ransomwareaanval. Door te zorgen voor back-ups van ‘business critical’ systemen en data, kan een bedrijf binnen enkele minuten herstellen, ongeacht de situatie. Dit vermindert of elimineert zelfs kostbare downtime en is daardoor een belangrijke investering die MKB-bedrijven simpelweg niet kunnen negeren.

Het MKB kan het risico op digitale bedreigingen op verschillende manieren verminderen door onder andere te investeren in de juiste securitymaatregelen om hun bedrijf en klanten te beschermen, en een noodplan op te zetten met de juiste oplossingen voor businesscontinuïteit. Daarnaast verbetert dit ook de relevantie en levensvatbaarheid van het bedrijf.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie