Drie op vier Gen-Z’ers willen dat werkgever rekening houdt met hun privéleven

Drie op vier Gen-Z’ers willen dat werkgever rekening houdt met hun privéleven

Redactie Baaz

Maar liefst 72 procent van alle Nederlandse Gen-Z’ers vindt het belangrijk dat hun werkgever rekening houdt met het privéleven van zijn of haar medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van Bowers & Jackling onder 1.022 Nederlandse Gen-Z’ers (18 tot 29 jaar oud) werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Een derde van alle ondervraagden noemt het investeren in het persoonlijk welzijn van werknemers door een werkgever zelfs een belangrijke voorwaarde om voor een baan te kiezen.

Opvallend genoeg hechten vooral hoogopgeleide Gen-Z’ers veel waarde aan een werkgever die rekening houdt met hun privéleven (76 procent). Onder praktisch- en middelbaargeschoolden bedraagt dit 68 en 69 procent. “Jongeren stellen andere eisen aan hun baan dan de generaties voor hen”, zegt Jacco Vingerling, CEO en oprichter van Bowers & Jackling. “Ook wij merken dat Gen-Z’ers een ander evenwicht zoeken tussen werk en privé dan bijvoorbeeld tien jaar geleden de norm was. Als werkgever vraagt dit om een andere benadering, waarbij de focus moet liggen op het interpersoonlijke aspect van werk, en nog belangrijker: het geluk van medewerkers. Als zij gelukkiger worden van een werkgever die meer rekening houdt met hun privéleven, dan kijken wij binnen welke kaders dit te organiseren is.”

Oprechte interesse

Uit het onderzoek blijkt dat investeren in het welzijn van medewerkers van directe invloed kan zijn op de manier waarop zij invulling geven aan hun baan. Ook oprechte belangstelling wordt gewaardeerd: van alle Gen-Z’s vindt 31 procent het belangrijk dat hun werkgever oprecht geïnteresseerd is in hun privéleven. Vingerling: “Door oprecht betrokken te zijn bij de menselijke kant van je organisatie, creëer je een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen. Dit leidt uiteindelijk altijd tot betere prestaties en loyalere werknemers. Alleen interesse tonen, is echter niet genoeg. Oprechte betrokkenheid vraagt om daadwerkelijke interesse en weten wat je mensen drijft en gelukkig maakt, zowel professioneel als privé.”

Investeren in de toekomst

Naast rekening houden en interesse tonen, vindt meer dan de helft van de Nederlandse Gen-Z’ers het belangrijk dat hun werkgever actief investeert in het persoonlijk welzijn van zijn of haar medewerkers. Dit lijkt overigens geen overbodige luxe, want maar liefst 55 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun privéleven een grote invloed heeft op hoe (goed) ze hun werk doen. Vingerling: “We moeten af van het idee dat medewerkers slechts een onderdeel zijn van de bedrijfsvoering. Bij iedere organisatie, groot of klein, kunnen mensen het verschil maken. Vanuit die overtuiging zijn recent Bowers en Jackling samengevoegd. Door nog meer onderlinge verbondenheid en eenheid, dragen we bij aan het geluk van onze mensen. Gemiddeld genomen zijn gelukkige werknemers productiever en hebben een lager verzuimpercentage dan minder gelukkige collega’s. Door te investeren in het geluk en de gezondheid van medewerkers, investeer je als werkgever daarom direct in de gezondheid en het succes van je bedrijf.”

Over Bowers & Jackling

Sinds 2000 is Bowers & Jackling actief binnen de techniek. Als detacheerder met een mensgerichte aanpak, focust de organisatie zich op een meetbare verhoging van het levensgeluk van haar medewerkers, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Bowers & Jackling heeft kantoren in Berkel en Rodenrijs, Nieuw-Vennep en Veenendaal en selecteert projecten én medewerkers met zorg. Voor meer informatie, zie: www.bowers-jackling.nl.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie