Drie startups verkozen tot meest veelbelovende social enterprises
Rebottled, SweepSmart en Vinculum zijn verkozen tot winnaars van Social Impact Lab 2017, een challenge voor startups met een maatschappelijke doel.
Voor deze vierde editie hadden zich 141 startende sociale ondernemingen ingeschreven. De jury prijst de winnaars om hun slimme concepten voor het oplossen van actuele maatschappelijke problemen. Zij krijgen onder andere een tweejarig begeleidingstraject van PwC om te kunnen doorgroeien en een donatie van 5.000 euro.
Wat zijn social enterprises?
Een social enterprise lijkt op een ‘gewone’ onderneming: het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het doel, maar een middel voor het creëren van maatschappelijke waarde. Naast Nederlandse startups deden voor het eerst ook startups uit Duitsland en Oostenrijk mee aan de competitie.
Juryvoorzitter Ad van Gils van PwC: ‘De winnaars hebben met elkaar gemeen dat ze slim inspringen op belangrijke problemen van deze tijd en daar een innovatief verdienmodel omheen bouwen, vaak gebruikmakend van de laatste technologie. Bovendien zijn hun ideeën schaalbaar en daardoor in potentie heel impactvol.’
Businessplan
De deelnemers werden beoordeeld op maatschappelijke impact, haalbaarheid en innovatiekracht. De veertig meest veelbelovende social enterprises werden na een eerste selectie uitgenodigd hun businessplan op te sturen. De uiteindelijke tien finalisten mochten vandaag hun plan pitchen, waarna een vakjury de onderstaande drie winnaars koos.
Bij Rebottled (NL) ‘upcyclen’ ze lege wijnflessen tot drinkglazen met de hulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
SweepSmart (NL) biedt oplossingen voor het enorme afvalprobleem in India. Door de introductie van een lopende band wordt afval slimmer gesorteerd en veranderen arbeidsomstandigheden ingrijpend.
Vinculum (Duitsland) creëert een modern open bankplatform voor agrarische waardeketens om zo concurrerende financiële diensten te kunnen bieden voor kleine boeren.