Droomstart voor startup Keezel
Droomstart voor startup Keezel

Droomstart voor startup Keezel

Redactie Baaz
Een vliegende start voor je onderneming, daar droomt iedere ondernemer natuurlijk van. Voor Aike Müller en Friso Schmid is dit geen droom meer, want hun startup Keezel haalde tijdens een crowdfundcampagne binnen vier dagen al het gestelde doel. Reden genoeg om de ondernemers eens te vragen hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen!

Als je slim inspeelt op de behoeften van mensen, schiet je natuurlijk meteen raak. En dat is precies wat Aike en Friso deden: ze bedachten Keezel, een draadloze router die je apparaten beveiligt op openbare wifi-netwerken. Tevens is het ook een telefoonoplader en kun je met het apparaatje censuur in landen omzeilen, zodat je bijvoorbeeld in het Midden-Oosten kunt Facebooken. ‘Het is bizar dat mensen zich niet realiseren dat wifispots vaak onveilig zijn. Een voorbeeld: Als je op een station staat waar dan ook in Nederland en je hebt een draadloze router bij je of een telefoonhotspot en je noemt deze “Wifi in de trein” dan heb je in een mum van tijd honderd vriendjes aan je telefoon hangen. Je hoeft het alleen maar zo te noemen en mensen verbinden zich ermee. Je kunt dan met de gegevens van mensen doen wat je wilt’, legt Aike uit. Om ervoor te zorgen dat mensen veilig kunnen internetten en kwaadwillenden niet bij hun gegevens kunnen, bedacht Aike samen met Friso de Keezel. ‘Ik was zzp’er en werkte veel bij klanten of in koffiezaakjes. Daar is wifi niet beveiligd en iedereen kan dus bij je gegevens. Ik heb dit apparaatje bedacht, omdat ik het zelf graag wilde hebben, maar ik denk dat veel meer mensen hier behoefte aan hebben. Zeker nu er bijvoorbeeld steeds meer zzp’ers en flexwerkplekken bijkomen.’

Succesvolle crowdfundcampagne

Zo gezegd, zo gedaan. Aike en Friso begonnen anderhalf jaar geleden met het product, eerst een paar zaterdagen, maar inmiddels zijn ze fulltime bezig met hun startup. Ze ontwikkelden een proof of concept en eerste prototypes met open source software en ontwikkel hardware, zoals de raspberry pi. Natuurlijk is hier veel geld voor nodig, daarom startten ze een crowdfundcampagne op Indiegogo. Het product viel zo in de smaak dat ze al binnen vier dagen hun doel van 60.000 dollar bereikt hadden. Inmiddels staat te teller op ruim 425.000 dollar. ‘We hadden dit stiekem gehoopt en misschien ook wel verwacht, maar het is natuurlijk fantastisch als je zo snel je doel bereikt’, zegt Aike enthousiast. Maar hoe kan het dat Keezel in zo’n korte tijd het doel behaalde? ‘Voorbereiding is het halve werk! Je moet heel hard werken om dit te kunnen bereiken. Natuurlijk moet het product goed zijn, maar ook een goed filmpje is belangrijk. Daarnaast is media-aandacht erg fijn, want hierdoor weten mensen van je product af.’ Het klinkt misschien gemakkelijk, maar dat was het zeker niet. De twee ondernemers vonden het vooral lastig om een productvideo te maken. ‘We kwamen erachter dat een goede video van je product niet 1,2,3 gemaakt is. Je moet in een video je product uitleggen en dat is moeilijk. We schreven zelf een script en maakten een ruwe video. Deze lieten we aan allerlei mensen zien. Zij gaven hun feedback en op basis daarvan hebben we de video telkens verbeterd. Uiteindelijk zijn we naar een videomaker gegaan die een echt mooi filmpje voor ons maakte. Dat heeft er mede voor gezorgd dat onze campagne zo succesvol is, want mensen willen zien wat voor product het is en wat het kan.’

Media-aandacht

De vele media-aandacht zorgde er ook voor dat Keezel in een paar dagen succesvol werd. Ondanks dat veel mensen denken dat het gemakkelijke gratis publiciteit is, weten Aike en Friso wel beter. ‘Voordat we de crowdfundcampagne startten, zochten we contact met journalisten. We hadden een persbericht gestuurd en dit werd door veel media goed opgepikt. We hebben geprobeerd om in de weken dat onze campagne liep ook nog veel contact te houden met journalisten. Dat zorgde ervoor dat we bijvoorbeeld in de Telegraaf kwamen te staan. Die aandacht is fijn. Het is ook herkenning voor mensen en het straalt vertrouwen uit. Als een persoon iets vaker terugziet, is de kans groot dat diegene er meer vertrouwen in heeft dan als hij/zij het maar één keer op een website ziet staan. Het is wel ontzettend veel werk om media-aandacht te krijgen. Je moet een goed artikel schrijven, opvallen, contacten met journalisten onderhouden en afspraken maken. Het is hartstikke leuk, maar het kost gewoon veel tijd. Uiteindelijk is al die moeite natuurlijk wel nuttig, want het heeft ons verder geholpen.’ Daarnaast is Aike er ook achter gekomen dat je het spelletje op het crowdfundplatform moet spelen. Dit zorgt voor veel exposure. ‘Als je het goed doet op het platform, kom je hoger op de website. Het is eigenlijk een soort wedstrijd. Hoe meer geld, hoe succesvoller, hoe meer mensen je opmerken en hoe meer aandacht je krijgt. Zo zijn wij ook in de nieuwsbrief van het platform meegenomen, dat zorgde ook weer voor veel bezoek.’

Toekomstplannen

Nu de startup van de twee enthousiaste ondernemers een vliegende start heeft, is het tijd om naar de toekomst te kijken. ‘We zijn nu bezig met de productie van Keezel. We hebben een prototype, maar er moet nog veel aan veranderen om er uiteindelijk een echt product van te maken. Voor de behuizing moeten bijvoorbeeld machineonderdelen gemaakt worden en het design wordt nog verder ontwikkeld. Dat is duur en daarom is het fijn dat we veel geld met de campagne hebben opgehaald. Naast productie gaan we ons ook in certificering verdiepen. Het product is wereldwijd verkocht aan meer dan 1700 funders in zestig landen en ieder land heeft zijn eigen regels. Dus dat moeten we testen en regelen. Daarnaast zijn we ook bezig om Keezel in de schappen te krijgen, bijvoorbeeld op vliegvelden, want het is een mooi product als je op reis gaat. Genoeg te doen dus!’, zegt Aike lachend. Toch willen de heren zich niet alleen met Keezel bezig gaan houden de komende tijd. ‘We willen mensen informeren over veilig internetten en wat je kunt doen om je online te beschermen. Het is meer dan een zolderprojectje, we zijn echt een bedrijf aan het bouwen. Mensen hebben behoefte aan meer informatie over veilig internetten en we zien het als onze rol om daar in te voorzien.’

Tips

  • Voorbereiding is alles, zeker bij crowdfunding. Ga het vooral proberen, het is een leuke rollercoaster en een mooie manier om met je toekomstige klanten in gesprek te gaan. Je krijgt veel tips en vragen, hierdoor wordt je product alleen maar beter.
  • Zorg ervoor dat je een goed team hebt waar je mee kunt samenwerken, zodat je van je bedrijf iets moois kunt maken.
  • Denk goed na over wat alles gaat kosten, zoals de onderdelen, het versturen, de productie.
  • Praat met mensen die ervaring hebben met crowdfunding. Nederland is klein, je vindt snel mensen die je informatie en tips kunnen geven waar je veel van kunt leren.

Hoe wordt jouw crowdfundcampagne succesvol? Aike:

  • Bedenk en maak een goed product;
  • Maak een uitstekende productvideo;
  • Zorg voor (veel) media-aandacht;
  • Speel het spelletje van het platform;
  • Zorg ervoor dat je vanaf de eerste dag mensen hebt die je supporten en je product kopen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie