'Dubbel werk en vage doelen nekken ict'
Veel leidinggevenden in het bedrijfsleven zijn ontevreden over de manier waarop de ict-afdeling bijdraagt aan de resultaten van hun onderneming. Nog geen 30 procent van hen ziet de ict-afdeling als een proactieve bron van bedrijfsinnovatie en procesverbetering, aldus de Forrester-onderzoekers (in Computable).
Ad hoc werken
Het onderzoeksbureau denkt dat de innovatie beperkt blijft door gebrek aan tijd, middelen en aandacht. Ict-afdelingen zouden vaak ad hoc werken. De druk is groot om snel te reageren op complexe behoeften (van het management) en dan is het toepassen van 'work-arounds' en kopiren van bestaande oplossingen de snelste oplossing - maar dus niet de beste.
Het gevolg is namelijk dat er verschillende versies van applicaties in gebruik zijn (wel en niet aangepast) en dat servers, opslag-apparatuur en netwerken niet efficint worden benut.
Door al het knip-en-plak-werk 'fragmenteren' ict-teams en hun processen, wat volgens Forrester onnodig veel druk op het beschikbare ict-budget legt. Het meerwerk moet ook weer door meer mensen worden gemanage-t.
Wie heeft er schuld?
Wie heeft er schild aan de verkwisting van budget en kostbaar (moeilijk te vinden) personeel? In de eerste plaats de ict-ers zelf. De betrokken ict-ers zouden de op hun afdeling zaken slecht op orde houden. Maar het belangrijkste deel van de schuld ligt toch wel bij de top van het bedrijf. Zij sturen ict-afdelingen gewoon te weinig aan. Organisatiedoelstellingen, strategien en leidende principes worden niet of slecht overgebracht op de ict-ers. Logisch, zeggen de onderzoekers, dat de ict-teams 'eilandjes' zijn die op eigen houtje opereren. De 'technisch beste' beslissingen, die de ict-ers vervolgens nemen, zijn zeker niet altijd de 'strategisch beste' beslissingen voor een bedrijf.
Oplossing
Hoe schakelt de ict-afdeling van 'ad hoc werken' over op een meer efficinte manier van opereren? De oplossing klink kinderlijk eenvoudig: iedereen moet zijn werk goed doen. Dat wil zeggen: de directie moet regelmatig bekijken of bedrijfsprocessen goed lopen, moet helder communiceren naar de ict-afdeling toe wat de doelen zijn (ook in de verdere toekomst) en er moet niet te snel voor een goedkope 'quick fix' worden gekozen. De ict-ers op hun beurt moeten hun administratie en documentatie beter op orde brengen en goede antwoorden formuleren op de organisatiewensen.
Bron: Computable