Durf eens een ander platform te kiezen als de resultaten uitblijven

Durf eens een ander platform te kiezen als de resultaten uitblijven

Redactie Baaz

Milou Verhoeks ontmoette haar compagnon en Jan Karel Sindorff bij ASML. Daar hebben zij de kunst van het sourcen geleerd. Tegenwoordig passen de oprichters van sourcing-bedrijf Cooble de destijds opgedane kennis en ervaring nog altijd succesvol toe. De nieuwste technologische ontwikkelingen verreiken het vakgebied. ‘Superspecialist’ Verhoeks legt uit wat de kunst van goed sourcen is.

Bij ASML mocht Milou Verhoeks, die er oorspronkelijk aan de slag zou gaan als recruiter, een sourcing-afdeling opzetten. Dat was uniek in Nederland. Ze liet zich inspireren door professionals in de VS, omdat die al veel verder waren. Verhoeks en haar collega’s bedachten een systeem en strategie: het sourcing-kwadrant. Daar teert ze nog altijd op. Het kwadrant bestaat uit twee assen. Je stelt de vragen: zijn functies binnen de organisatie kritisch? En zijn ze schaars? De functie komt in een van de vier kwadranten uit en op basis daarvan bepaal je of je moet sourcen, en wat voor strategie daarbij past.

Post and pray

Begin deze eeuw bestonden er nog geen (talent) sourcers. Inmiddels zie je de functietitel geregeld voorbij komen. Niet verrassend, want de arbeidsmarkt is de laatste jaren nogal veranderd. Waar organisaties voorheen de zogenoemde ‘post and pray’ methode gebruikten en kandidaten actief zelf solliciteerden, is de tendens nu dat bedrijven actiever mensen werven op steeds creatievere manieren. “De arbeidsmarkt is krap en een werkgever kan het zich niet meer permitteren om de wervingscampagnes alleen op de actief werkzoekenden te richten”, legt Verhoeks uit. “Sourcing richt zich op de latent werkzoekenden en spreekt zo een heel andere doelgroep aan.”

Die groep latent werkzoekenden is groot. Cijfers van de Intelligence groep lieten in 2021 al zien dat 11,4 procent van de beroepsbevolking in Nederland actief werkzoekend is, terwijl maar liefst 47,5 procent latent op zoek is. “Het is voor werkgevers dus verstandig om niet alleen te focussen op de actief werkzoekenden, maar een groter potentieel aan te spreken”, zegt Verhoeks.

Kanalen

Welke kanalen gebruiken sourcers zoal? LinkedIn is veruit het meest populairste platform onder de sourcers van Cooble. Met 774 miljoen leden wereldwijd zijn er genoeg kandidatenprofielen te vinden. In Nederland zijn er 5 miljoen leden. Volgens Findstack is ongeveer 45 procent van de gebruikers maandelijks actief. Veertig procent van hen logt zelfs dagelijks in. Ook vacaturebanken en platforms als Facebook zijn bruikbaar om kandidaten te sourcen. Maar Cooble ze daarnaast kanalen in bij specifieke doelgroepen. Niet alleen is de concurrentie minder groot op deze kanalen, maar je kan je als recruiter ook beter verdiepen in de doelgroep. Ook Google is een belangrijk kanaal voor sourcing, vertelt Verhoeks. Door een x-ray search via Google uit te voeren laat je Google op alle mogelijke platformen zoeken naar geschikte kandidaten.”

IT’ers

De vraag naar IT’ers is nog altijd groot, ook bij de opdrachtgevers van Cooble. “Voor IT’ers gebruiken we websites als Stack Overflow en Github. Een voordeel van dit soort websites is dat gebruikers elkaar beoordelen. Zo kan je als recruiter goed zien wie bijvoorbeeld een programmeertaal als C# goed beheerst.” Stack Overflow biedt ook een betaalde dienst aan voor recruiters: Stack Overflow Talent. “Met deze tool kun je onder meer kandidaten zoeken en zien of een kandidaat open staat voor een nieuwe functie.”

Kortom: er zijn nogal wat manieren en kanalen die je kunt inzetten om de juiste kandidaten te vinden. Verhoeks adviseert: “Kies het juiste platform voor je doelgroep en durf eens een ander platform te kiezen als de resultaten uitblijven.”

Kwaliteit boven kwantiteit

Cooble levert een blijvende oplossing. De sourcers zijn de ogen en oren in de arbeidsmarkt en verbinden talent aan een organisatie. “Daarbij gaat het niet om het vinden en verleiden van zoveel mogelijk talent, maar om kwalitatieve sourcing. En dat gaat best ver.” Bedrijven stellen Verhoeks nog wel eens de vraag: hoeveel mensen benaderen jullie per dag? “Mijn antwoord is dan bijvoorbeeld: vijftig. Dat vinden zij erg weinig. Maar wij doen ongeveer tien minuten over het schrijven van een persoonlijk bericht. Dan kom je niet verder dan vijf à zes berichten per uur. We zetten ons daarmee af tegen de recruitment massa-aanpak.”

Verhoeks vergelijkt de recruitmentmarkt ook wel met vissen. “Vissen willen ook niet in een vervuilde oceaan zwemmen. Als wij met z’n allen plastic erin blijven gooien, dan komen ze niet meer. Dus alsjeblieft, vervuil die oceaan niet. Het onderscheidend vermogen van kwalitatieve sourcing wordt nu, met de komst van tools als ChatGPT, alleen maar groter."

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie