Duurzaam tandenborstelmerk Boombrush ontvangt B Corp-certificering
Tandenborstelmerk Boombrush ontvangt B Corp-certificering voor duurzaamheid en maatschappelijke impact

Duurzaam tandenborstelmerk Boombrush ontvangt B Corp-certificering

Redactie Baaz

Boombrush, de innovatieve start-up in mondhygiëne, maakt bekend dat het een B Corp-certificering heeft verkregen. Hiermee voegt het Nederlandse tandenborstelmerk zich bij een groep bedrijven die naast winst ook een positieve impact wil hebben op mens en milieu. Het B Corp-keurmerk, toegekend door de non-profitorganisatie B Lab, is een erkenning die bedrijven alleen krijgen als zij voldoen aan strenge sociale en milieustandaarden.

Met de B Corp-certificering beoordeelt B Lab de volledige bedrijfsvoering van een bedrijf op vijf pijlers: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Het intensieve proces vereist dat aanvragers een minimale score van 80 (op 200) behalen door onder meer aan te tonen hoe zij verantwoord omgaan met energie, afval- en waterverbruik, beloning van werknemers, diversiteit en transparantie in bedrijfsvoering. De Nederlandsen start-up Boombrush behaalde 89,5 punten, een indrukwekkende score voor een jong bedrijf. Hiermee behoort het duurzame tandenborstelmerk tot de wereldwijde gemeenschap van B Corps. In de Benelux bestaat deze groep uit meer dan 400 bedrijven uit diverse sectoren en van verschillende omvang, waaronder merken als Bugaboo, Rituals, Ace & Tate, Auping, Too Good To Go en Tony's Chocolonely. Om de certificering compleet te maken, heeft Boombrush zijn toewijding aan maatschappelijke impact officieel vastgelegd in de statuten. Elke drie jaar moet het bedrijf opnieuw aan de certificeringseisen voldoen om zijn status als B Corp te behouden.

Steven Koopmans, Managing Director van Boombrush: "De B Corp-certificering is een prachtige mijlpaal en bevestigt dat we op de juiste weg zitten om positieve impact te maken. We zijn trots dat Boombrush zich aansluit bij de B Corp-gemeenschap en blijven alles wat we doen kritisch bekijken om steeds duurzamer te worden."

Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux: "We zijn trots dat we Boombrush de B Corp-certificering mogen geven. Hun sterke toewijding om zaken op een verantwoorde en vernieuwende manier aan te pakken, is een inspirerend voorbeeld voor andere bedrijven. Boombrush helpt zo om de filosofie te verspreiden dat succes niet alleen draait om winst, maar evenzeer om mens en milieu."

Innovatie in mondzorg

Boombrush is opgericht met de missie om mondhygiëne leuker en duurzamer te maken. Waar traditionele tandheelkunde zich richt op het verhelpen van klachten, stimuleert Boombrush een positieve mondverzorgingsroutine, zoals het tijdig vervangen en recyclen van borstelkopjes en het gebruik van microplasticvrije tandpasta. Met elektrische tandenborstel 'The Brush' zet het tandenborstelmerk in op gezonde gewoonten en duurzaamheid. The Brush heeft een eigen poetsprogramma dat aangeeft dat je van poetsgebied moet veranderen, een batterijduur van 90 dagen en een eigen recyclingprogramma voor gebruikte borstelkopjes. Daarmee draagt Boombrush actief bij aan het verminderen van plastic afval. Gebruikte borstelkopjes worden met externe duurzame partners - zoals WeCycle en Plasticiet - verwerkt tot onder andere meubelpanelen. Momenteel onderzoekt Boombrush de mogelijkheden van cradle-to-cradle-productiemethoden om de duurzaamheid van zijn producten verder te verhogen.

Over Boombrush

Boombrush is in 2019 opgericht door Kim Hiemstra met als missie om mondverzorging leuker en bewuster te maken. Het duurzame tandenborstelmerk ontwikkelde in samenwerking met mondzorgprofessionals een elektrische tandenborstel met een batterijduur van 90 dagen, waardoor hij jarenlang gebruikt kan worden en minder impact heeft op het milieu. Boombrush is verkrijgbaar als starterkit of met Repeat-abonnement, waarbij je iedere acht weken een nieuw borstelkopje en tandpasta ontvangt. Het merk heeft een uniek eigen recycleprogramma en zorgt in samenwerking met lokale bedrijven dat single-use plastics zoals borstelkopjes en tandpastatubes verwerkt worden tot meubelpanelen voor winkels en kantoren. Het merk is in 2023 door Emerce uitgeroepen tot 'Start-up of the Year 2023' tijdens de jaarlijkse Website van het Jaar-verkiezing en ontving in 2024 de prestigieuze B Corp-certificering.

www.boombrush.com

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie