Duurzaamheid wordt de basis van commercieel succes

Duurzaamheid wordt de basis van commercieel succes

MVO
Redactie Baaz

Tekst: Joe Baguley, CTO EMEA, VMware

Ruimtevaart was vroeger iets waar ik spannende boeken over las en ’s avonds bij een heldere sterrenhemel over droomde. Het was een ver-van-mijn-bedshow waarin astronauten en kosmonauten in een wereld leefden die heel echt was, maar niet voor de mensen op aarde. Nu, jaren later, is een vlucht naar de ruimte een stuk dichterbij gekomen. Naast de NASA en Roskosmos zijn er al diverse commerciële partijen die vluchten naar de ruimte organiseren en waar je zelfs een stoel kunt reserveren (als je genoeg geld hebt). Jongensdromen van succesvolle ondernemers die werkelijkheid zijn geworden.

Toch waren het niet de ruimteprojecten die de Bransons, Musks en Bezossen van deze wereld het grote succes hebben gebracht. Het was hun ondernemerschap. Zij zijn de oprichters van enkele van de meest succesvolle organisaties ter wereld.

Het goede voorbeeld geven

Als je niet veel hebt met de 21e-eeuwse ruimtewedloop, dan kun je simpelweg zeggen dat ‘het er allemaal prima uitziet op aarde, vanaf duizenden kilometers afstand bekeken’. Wanneer je met beide voeten op de aarde staat, moet je echter concluderen dat het tegenovergestelde waar is. De planeet zucht en steunt door wat wij haar hebben aangedaan in de afgelopen eeuwen.

Als we nu geen grote veranderingen aanbrengen in de manier waarop we leven, zullen toekomstige ruimtevaarders slechts een planeet zien waarop geen leven meer mogelijk is. Het is niet langer zo dat we zouden kunnen overwegen om onze manier van leven te veranderen, er is een keiharde en dringende noodzaak voor! Het is tijd voor actie. En in mijn optiek bevinden Amazon, Tesla en vergelijkbare organisaties zich in een optimale positie om hier een goed voorbeeld te geven.

Sociaal bewuste beleggers screenen potentiële investeringen steeds vaker door ook te kijken naar de activiteiten van een bedrijf op het gebied van milieu (Environmental), maatschappij (Social) en Governance (ESG). Dit zorgt voor een interessante cyclus van oplossing en probleem. Want als je kijkt naar investeringen, dan moeten deze ESG-activiteiten financieel duurzaam en bij voorkeur winstgevend zijn.

Geen winst betekent geen investering en dus minder duurzaamheid. Dit is een zichzelf in stand houdende cyclus waarbij het ene element niet zonder het andere kan bestaan. Maar ook wij als consumenten zijn veranderd in de afgelopen jaren. Wij kopen niet zomaar meer hoogwaardige producten en diensten, we kijken steeds vaker ook naar de organisaties erachter. Vooral het aantal millennials dat wil werken voor en zakendoen met sociale en milieubewuste organisaties die ESG omarmen is toegenomen. Dit zou een goede verklaring kunnen zijn waarom het geld dat het afgelopen jaar in ESG-fondsen is belegd meer dan verdubbeld is.

Als je het zo bekijkt, gaat ESG veel verder dan de activiteiten van (vooralsnog) een selecte groep bedrijven. De maatschappij staat voor fundamentele en systemische uitdagingen die niet zomaar opgelost worden met geld, zelfs niet wanneer de één procent van de rijkste mensen op aarde hun hele vermogen zouden weggeven (hoewel dat wel zou helpen). Belangrijker is dat bedrijven gaan samenwerken met werknemers, klanten, partners, de overheid en andere belanghebbenden om gezamenlijk bij te dragen aan een groter goed.

ESG-doelen

Volgens een onderzoek van London Business School en PWC heeft bijna de helft van de FTSE 100-bedrijven de beloning van bestuurders gekoppeld aan de ESG-doelstellingen van de organisatie. In principe hebben alle executives ESG-doelen en moeten ze jaarlijks rapporteren over hun ESG-activiteiten.

Dat is een heel goede ontwikkeling, maar ook op kleinere schaal worden er geweldige ESG-projecten uitgevoerd. Een prachtig voorbeeld daarvan is Ecosia. Miljoenen bedrijven dragen hun steentje bij en maken bij elkaar opgeteld waarschijnlijk een groter verschil dan Amazon of Ahold Delhaize alleen. Maar omdat de schaal kleiner is, is de verandering die dit teweegbrengt minder goed zichtbaar.

Technologie is cruciaal

Duurzaamheid staat steeds vaker voorop en technologie speelt een cruciale rol bij het bieden van de oplossing. Voor een product als WasteShark (een drone om meren en de zee schoon te maken) is deze link logisch en duidelijk. Dat geldt in mindere mate voor bijvoorbeeld een telefoon, waarbij duurzaamheid sterk samenhangt met de ontwikkeling van het product. Hier zijn vaak de meest winstgevende opties de minst duurzame – en dat is een moeilijke keuze voor bedrijven.

Consumenten helpen bedrijven steeds vaker bij het nemen van deze beslissing. We zijn tegenwoordig namelijk geneigd om sneller geld uit te geven aan bedrijven en diensten waarvan we weten dat die ESG (het milieu… onze toekomst!) serieus nemen. Ook overheden stellen ambitieuze doelen voor CO2-reductie. Nieuw-Zeeland dwingt bijvoorbeeld banken om hun impact op klimaatverandering openbaar te maken.

Daarmee is dit de eerste wetgeving ter wereld die de milieu-impact van de banksector transparant maakt. En zelfs oliemaatschappijen en andere vervuilende organisaties kiezen steeds vaker voor de duurzame weg. Ze moeten wel, anders bestaan ze over vijftien of twintig jaar niet meer. Tegen die tijd worden ze gemeden door consumenten, zwaar belast door overheden en vervangen door schone technologie.

Voor succesvol ondernemerschap in de (nabije) toekomst moet elke organisatie zijn steentje bijdragen om een duurzame, rechtvaardige en inclusieve wereld te creëren. VMware heeft bijvoorbeeld de 30x30 opgesteld. Dit zijn 30 meetbare doelen gericht op duurzaamheid, rechtvaardigheid en vertrouwen die in 2030 bereikt moeten zijn.

Daarbij heeft ons softwareportfolio sinds 2003 klanten geholpen om meer dan 1,5 miljard ton CO2-uitstoot te vermijden, door minder hardware juist intelligenter te gebruiken. Ook werken we samen met de Amerikaanse National Science Foundation (NSF) aan The Next Generation of Sustainable Digital Infrastructure. Het succes hiervan is echter afhankelijk van de betrokkenheid van partners en klanten, omdat geen enkel bedrijf of individu dit alleen kan doen.

Incrementele winst

Technologie heeft en zal een leidende rol blijven spelen bij het behalen van ESG-doelstellingen in de toekomst. Natuurlijk moeten het leiderschap en de wil er ook zijn. Naast het snel oplossen van problemen, dringt het ook door in de bedrijfsvoering, zoals het aantrekken en behouden van het beste talent, het verminderen van reizen en afval, intelligent en autonoom facility management en nog veel meer. Opzichzelfstaand klinken deze veranderingen misschien heel nietig, maar gecombineerd kunnen deze incrementele winsten een enorm verschil maken.

Ondanks alle onmiskenbare voordelen, kan technologie bomen niet sneller laten groeien of ijsbergen opnieuw laten bevriezen. Daarom moeten we naar een situatie waarin ESG bedrijven juist winst gaat opleveren. Alleen dan bereiken we een kantelpunt. We zijn er nog niet, maar ik heb goede hoop en ben ervan overtuigd dat wat we al zijn begonnen, over enkele jaren zijn vruchten af zal werpen.   

VMware en duurzaamheid

 “Duurzaamheid vormt de kern van onze waarden, de basis van ons huidige en toekomstige succes”, aldus Erik de Geus, regional senior director Benelux bij VMware. “Onze technologische oplossingen dragen al meer dan 16 jaar bij aan een positieve milieu-impact: door gebruik van onze oplossingen hebben onze klanten gedurende al die jaren bij elkaar 142 miljoen minder servers en 2.4 miljard Mwh minder energie verbruikt. Dus naast een hoge mate van flexibilisering hebben ze ook enorme kosten- en energiebesparing kunnen realiseren.

In ons ‘Environmental Social Governance Report 2021’ beschrijven we onze 2030 Agenda The Next normal, over hoe wij ook in de toekomst onze klanten en partners kunnen ondersteunen om hun doelstellingen richting nulemissie mogelijk te blijven maken. VMware is sinds 2018 een gecertificeerde CarbonNeutral Company; onze activiteiten worden sinds 2019 voor 100 procent aangedreven door hernieuwbare energie. Door onze gezamenlijke inspanningen om te streven naar netto nulemissie in onze activiteiten en duurzaamheid in onze productoplossingen, willen wij het fundament creëren voor de volgende generatie duurzame digitale infrastructuur.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie