Een derde grote organisaties vreest voor ondergang zonder innovatie
Eén op de drie (32%) organisaties innoveert vooral uit noodzaak voor het behoud van hun bestaansrecht. Dit blijkt uit onderzoek van Microsoft Dynamics 365 expert Conclusion MBS, uitgevoerd onder 300 IT-beslissers en -beïnvloeders bij organisaties met meer dan 300 medewerkers. Twee op de vijf bedrijven (37%) verwachten dat hun businessmodel een sterke verandering zal ondergaan in de komende twee tot vijf jaar. Ook zal volgens bijna de helft (45%) van de bedrijven de organisatiestructuur in hetzelfde tijdbestek mee veranderen.
Ondanks dat bedrijven veranderingen verwachten in hun businessmodel en organisatiestructuur, is dat niet het geval bij hun product- en dienstenaanbod. Zo gaat maar liefst 70 procent van de IT-beslissers en beïnvloeders ervan uit dat het huidige product- en dienstaanbod van hun organisatie nog minstens vijf jaar relevant zal blijven.
Proactief innoveren
Innovatie staat niet overal op de agenda. Zo is 44 procent van de organisaties reactief op het gebied van innoveren. Hiertegenover staat een kleine meerderheid van 56 procent dat aangeeft juist wel proactief bezig te zijn met innovatie. Wanneer organisaties innoveren, doen ze dit vaker op operationeel niveau (54%) dan strategisch (46%). Daarnaast wordt er bij het invoeren van deze vernieuwingen meer op interne veranderingen (65%) gefocust dan op extern (35%).
Wilbert Dirven, sales manager bij Conclusion MBS: “Innoveren vanuit noodzaak betekent achter de feiten blijven aanrennen. Wie stilstaat, loopt het risico om over vijf jaar op flinke achterstand te staan. Het is cruciaal om continu proactief te innoveren, hiermee vergroot je namelijk als organisatie de kans om een onderscheidend vermogen te realiseren. Een passend ERP- en CRM-systeem in de cloud speelt hier een sleutelrol in. Het grote voordeel van deze systemen is dat je vaak automatisch innoveert doordat je meegaat in de ontwikkelingen die de cloudleverancier realiseert. Hier pluk jij als organisatie de vruchten van. Want alleen door voortdurend te innoveren blijf je als organisatie relevant.”