Een goede pitch in zeven stappen
De uren vliegen voorbij zonder dat je het doorhebt en vorodat je ook nog maar een euro verdiend hebt. Dat komt vooral omdat het lang niet genoeg is om je project op een platform te lanceren. Het platform biedt tools, jij moet met die tools aan de slag. Ronald Kleverlaan, die wij laatst uitgebreid spraken over de voor- en nadelen van crowdfunding, zet de stappen naar succes voor je op een rij.
1. Bedenk een goede pitch
Denk goed na hoe je je project beschrijft zodat het aanspreekt en een urgentiewaarde heeft. Het helpt om een video bij je pitch te plaatsen waarmee je je publiek kennis laat maken met jou en je project. Je kunt zo je passie goed overbrengen en de gunfactor versterken.
2. Kies het model dat je wilt gebruiken
Dit kan zijn: een lening, investering, support of donatie.
3. Kies een locatie
Bedenk of je een eigen site wilt bouwen of je project op een platform wilt lanceren.
4. Stel een doelbedrag en termijn vast.
Zorg dat de verhouding tussen beide in balans is zodat het een haalbare pitch is.
5. Schrijf een communicatieplan
Bedenk welke doelgroep je wilt bereiken en welke middelen je daarvoor in gaat zetten. Waar zit je crowd en hoe ga je die benaderen? Vergeet ook de offline promotie niet! Een communicatieplan schrijf je voordat je je plan lanceert.
6. Doe wat terug
Bedenk welke tegenprestaties (rewards) je kunt leveren.
7. Zoek alvast een investeerder
Het is raadzaam om binnen je eigen vrienden- en kennissenkring alvast wat investeerders te vinden. Zo begin je met een project waar al zo’n twinig procent is geïnvesteerd. Andere potentiële geldschieters zullen sneller geneigd zijn ook een bijdrage te leveren.
Wil je nog meer leren en het hele gesprek met Ronald nalezen? Abbonneer je dan op Baaz Magazine!