Een op drie werknemers wil kerstpakket doneren

Een op drie werknemers wil kerstpakket doneren

Redactie Baaz

Maar liefst 36 procent van alle werkende Nederlanders is bereid om dit jaar zijn of haar kerstpakket te doneren. Dit blijkt uit onderzoek van ZustainaBox onder 1.077 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Tegelijkertijd is een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders nog altijd zeer gehecht aan het eindejaarsgeschenk. Zo zegt 28 procent van alle ondervraagden minder gemotiveerd te zijn om hun werk goed te doen, als ze geen kerstpakket krijgen. 

Met 41 procent zijn vooral hoogopgeleiden bereid om hun kerstpakket aan een goed doel te schenken. Onder praktisch- en middelbaargeschoolden geldt dit voor slechts 29 procent en 33 procent van de respondenten. “Het kerstpakket is een oer-Hollandse traditie en een prachtige manier om als werkgever aan het einde van het jaar je waardering uit te spreken richting medewerkers”, zegt Manon van Leeuwen, oprichter en eigenaar van ZustainaBox. “Het is de hoogste tijd om de negentiende-eeuwse krat van de knecht in te wisselen voor een inclusief cadeau waar je echt iets aan hebt, óf een ander blij mee maakt. Doneren past daarbij, net zoals het verder verduurzamen van de inhoud. De meest duurzame optie is overigens helemaal stoppen met kerstpakketten. Niet alleen gaan we daarmee verspilling tegen, het verzacht ook de logistieke druk tijdens de overvolle decembermaand.” 

Traditionele kerstpakket is achterhaald

Ondanks dat een kwart van de werkende Nederlanders gedemotiveerd raakt wanneer ze geen kerstpakket ontvangen, twijfelt maar liefst één op de drie werkenden aan het nut van de klassieke doos met geschenken. Vooral mannen zijn kritisch: bijna veertig procent van hen ziet de toegevoegde waarde er niet van in, tegenover slechts 25 procent van de vrouwen. Een vijfde van alle werkenden zou daarom liever helemaal geen kerstpakket ontvangen. Wederom scoren mannen (25 procent) veel hoger dan vrouwen (15 procent). Van Leeuwen: "Werkgevers zouden standaard de optie moeten bieden om het eindejaarsgeschenk weg te geven aan iemand die het harder nodig heeft. Daarmee laten ze medewerkers zelf kiezen om verspilling tegen te gaan en gebruiken ze het kerstgeschenk om een boodschap te vertellen. Zie het als een middel om te laten zien waar je voor staat: combineer het bijvoorbeeld met een goed doel of plant een boom per pakket en kies voor duurzaam. Met een kerstgeschenk kun je medewerkers warm maken voor duurzame keuzes. Zeg nou zelf: van producten met een mooi verhaal word je toch blijer dan van een traditionele mand met etenswaren en snuisterijen?” 

Kerstpakket alternatieven

Mochten werkgevers dit jaar overwegen om géén kerstpakket te geven, dan is het een goed idee om extra uit te pakken tijdens de kerstborrel – zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst negentien procent van alle werkenden geeft namelijk de voorkeur aan een kerstborrel boven een geschenk of pakket. Onder jongeren bedraagt dit zelfs een derde van alle ondervraagden. Van Leeuwen: “De feestdagen draaien om verbondenheid en samenzijn, thuis en op het werk. Bedrijven die een duurzaam kerstpakket geven, kiezen ook vaker voor andere groene arbeidsvoorwaarden zoals een fietsvergoeding of gratis reizen met het openbaar vervoer. Een duurzaam kerstpakket of verjaardagscadeau past wat dat betreft perfect in dat plaatje.”

Over ZustainaBox

Zustaina werd in 2019 opgericht door Manon van Leeuwen. Ontstaan uit haar liefde voor de natuur en het plotselinge verlies van haar zus. Het B Corp-gecertificeerde bedrijf heeft als missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker te kiezen voor duurzaam. Met de ZustainaBox, de Zustaina Giftcard en Zustaina Loyalty stellen ze 100% duurzame geschenken samen voor onder andere ENECO, Boskalis, Triodos, Fairphone, Picnic en ING. Ook doneert het via de ZustainaFoundation aan goede doelen zoals WNF, Trees for All, UNICEF en de Voedselbank. 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie