Een wereld in verandering: 5 betaaltrends voor 2023

Een wereld in verandering: 5 betaaltrends voor 2023

Redactie Baaz

In veel opzichten was 2022 een overgangsjaar. Gelukkig was dit jaar, voor een groot deel van de wereld, een einde van de maandenlange lockdowns en de terugkeer naar het normaal. Het volledig werken op afstand is ten einde gekomen en er ontstonden nieuwe hybride manieren van werken.

Helaas is er dit jaar ook veel economische onzekerheid ontstaan, denk hierbij aan de inflatie en hogere kosten van levensonderhoud. Er is veel veranderd in een korte tijd. Hoe gaat dit er volgend jaar uitzien? Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa Nederland zet vijf trends uit de betaalwereld op een rij om in 2023 op de radar te houden. 

 

1. Zowel zakelijk als voor plezier, reizen keert terug, en voedt de retail uitgaven

Na een lange tijd met veel (reis)restricties zijn in 2022 zijn veel uitgestelde reisplannen weer vrijgegeven. Doordat zowel zakelijke als privéreizen weer volop gepland kunnen worden, wordt dan ook verwacht dat het aantal retail uitgaven flink zal stijgen. Zo blijkt uit recent onderzoek van Visa al dat het gemiddelde bedrag dat per reiziger in het buitenland werd uitgegeven in de zomer van 2022 is gestegen. Dit geldt voor zowel de detailhandel als traditionele reiscategorieën zoals hotels, restaurants en amusement. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het winkelgedrag van buitenlandse toeristen op weg is om terug te keren naar het niveau van voor corona. Zo is 63 procent van de top vijfhonderd bestemmingen die vóór de pandemie het meest werden bezocht, volledig hersteld. En dit aantal zal in 2023 alleen maar groeien.

2. Duurzaamheid en gemak drijven de keuze van de consument

Een ander gevolg van de heropening van de economie, is dat we afgelopen jaar weer vaker weg van huis waren voor werk, plezier en alles daartussenin. Met bezorgdheid over duurzaamheid en klimaatverandering als reactie. Volgens een recent onderzoek van Skift en McKinsey is veertig procent van de reizigers wereldwijd bereid om tenminste twee procent meer te betalen voor CO2-neutrale vliegtickets. Ondanks dat heeft slechts veertien procent dat tot nu toe daadwerkelijk gedaan. Er wordt echter wel verwacht dat dit percentage in 2023 zal toenemen en mensen zich aan hun woord zullen houden zodra er meer opties zijn. Door consumenten de mogelijkheid te bieden om hun CO2-voetafdruk te berekenen, kunnen zij geïnformeerde en duurzame keuzes maken. Er worden hierbij ook meer hulpmiddelen verwacht om naast de consument te helpen ook te belonen voor duurzame keuzes. 

Gemak zal ook een belangrijke factor zijn bij het maken van duurzamere keuzes. Neem bijvoorbeeld de optie om contactloos te kunnen betalen bij het openbaar vervoer. Wanneer mensen geen OV-chipkaart met zich mee hoeven te dragen, wordt de drempel lager gemaakt om met het OV te reizen en hopelijk de auto wat vaker te laten staan. Uit een tweede onderzoek van Visa blijkt zelfs dat een overweldigende 91 procent van de reizigers verwacht contactloos te kunnen betalen in het openbaar vervoer. Contactloos betalen is de toekomst en wordt ook in het openbaar vervoer de standaard.

3.B2B-betalingen gaan 3.0

Innovatie binnen de B2B-betalingssector zal een nieuwe golf van digitale transformatie aanwakkeren. In 2023 verschijnt een 3.0-versie van B2B-betalingen. De grens van wereldwijde handel zal volledig digitaal, veilig, snel, flexibel en naadloos zijn. Hierdoor zal het aantal mobiele B2B-betalingen toenemen. Die digitalisering zal er vervolgens voor zorgen dat het aantal e-commerce aankopen in B2B toeneemt.

Meer B2B-bedrijven dan ooit tevoren bieden nu online betalingen aan en naar verwachting zal tachtig procent van de B2B-transacties in 2025 digitaal zijn. Debiteurenteams zien nu al voordelen in elektrische facturen en het ontvangen van digitale betalingen. Ook overheden maken vorderingen met de digitalisering van betalingen en dit zal allemaal vooruitgang blijven boeken. In 2023 zullen bedrijven en overheden nog meer mogelijkheden bieden om het grootste voordeel uit de digitale transformatie te halen.

4. Er wordt gebouwd  tijdens de cryptowinter

De cryptomarkten hebben het afgelopen jaar hun koers flink zien schommelen. De verwachting is dat onzekerheid tijdens de huidige cryptowinter aanhoudt maar tegelijkertijd zullen degene die zich richten op een weloverwogen en volgzame aanpak van nieuwe technologische ontwikkelingen blijven bouwen aan zinvolle internetoplossingen. 

Binnenkort gaan overheden en centrale banken het onderzoek naar en de ontwikkeling van hun eigen cryptovaluta’s voortzetten. Ook de rol van stablecoins, digitale munten die worden gekoppeld aan fiat-valuta’s (betaalmiddelen die door een overheid worden uitgegeven), heeft veel potentie in nieuwe betalingsstromen. Ten slotte verkennen steeds meer merken en retailers de verbinding tussen fysieke en digitale activa – een trend die komend jaar alleen maar vaker terugkomt. 

5. Fraude past zich aan de hybride wereld aan

Mensen nemen een steeds meer hybride werk- en leefstijl aan. Fraudeurs passen zich hier gemakkelijk op aan en vinden nieuwe manieren om consumenten op te lichten. Nu reizen snel terugkeert, zal fraude waarschijnlijk blijven toenemen. Zo betalen reizigers onderweg vaker voor vluchten, hotels, eten en andere aankopen. Dit geeft fraudeurs meer mogelijkheden om toegang te krijgen tot data. Uit een recente enquête van Visa blijkt dat meer dan de helft van de reizigers (58%) zich zorgen maakt over de mogelijkheid van fraude met hun credit- of betaalkaarten tijdens het reizen.

Veiligheid en vertrouwen blijven van cruciaal belang. Doorbraken op het gebied van authenticatie dragen eraan bij dat wereldwijde e-handel in real-time veilig is. Digitale betaalmethoden zullen het gemakkelijker en veiliger maken om op de gewenste manier te betalen, van het kopen van vliegtickets tot het splitten van een rekening bij een etentje. Bedrijven zullen ook meer bewust worden van het belang van investeringen in beveiliging om fraude te voorkomen en in verzekeringen die de gevolgen van een inbreuk kunnen helpen verzachten.

De wereld verandert

Tijdens de pandemie is de digitalisering van de wereld in een flinke stroomversnelling geraakt. Op sommige fronten leidde dit tot positieve veranderingen die zonder COVID-19 (deels) misschien wel nooit hadden plaatsgevonden, denk aan hybride werken. Anderzijds kwam de economie volledig tot stilstand, winkels sloten en reizen werd onmogelijk. Gelukkig laat de heropening van de samenleving de economie weer groeien. 2022 was slechts het begin en 2023 is het jaar om de perfecte balans te vinden tussen digitaal en sociaal, in een gezonde en bloeiende economie.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie