Een zoektocht naar de meest voordelige zakelijke telefonie

Een zoektocht naar de meest voordelige zakelijke telefonie

Redactie Baaz

Microsoft 365 Business Voice, KPN EEN MKB Telefonie, Ziggo Zakelijk Bellen: elke gangbare zakelijke Nederlandse telefoniedienst van het moment heeft een technologie in gemeen. Hosted VoIP is de nieuwe norm. De cloud dient als podium voor de communicatie waarop het Nederlandse en wereldwijde bedrijfsleven acteert. Onbeperkte telefonie-abonnementen worden geleverd voor prijzen die tien jaar terug onvoorstelbaar waren.

Prijsverschillen onder providers en diensten zijn daarentegen tijdloos. Besparingen kunnen, afhankelijk van gebruikersaantal, oplopen tot duizenden euro’s per maand. Vandaar wierpen we een beknopte blik op het actuele aanbod, beginnend met één van de nieuwere gezichten op de Nederlandse markt: Microsoft 365 Business Voice.

Microsoft 365 Business Voice werd in april van vorig jaar voor Nederlandse bedrijven en dienstverleners beschikbaar. De dienst kost een vast maandelijks bedrag per gebruiker en stelt ondernemingen onder andere in staat om te telefoneren op devices naar keuze.

Daarmee dient een directie licentie bij Microsoft 365 Business Voice als direct alternatief voor een telefoonabonnement van de meeste Nederlandse providers. Een redelijk geprijsd alternatief, want hoewel de Nederlandse prijs kan verschillen, rekent het Amerikaanse tarief om naar € 16,85 per maand.

Met dat bedrag zijn we er overigens nog niet helemaal. Een Microsoft 365-licentie is voorwaardelijk voor gebruik van Microsoft 365 Business Voice. De laagst geprijsde Microsoft 365-licentie kost € 4,20 per maand, dus nemen we de vrijheid om het volledige prijskaartje af te ronden op € 21,- per gebruiker per maand.

Niet slecht voor onbeperkte telefonie - en al helemaal niet wanneer je rekening houdt met de software die tot een Basic 365 -licentie behoort. Toch kan het absoluut voordeliger.

3CX

3CX, ontwikkelaar van een cloud PBX en communicatiesysteem, levert een dienst die hetzelfde doel bereikt als Microsoft 365 Business Voice en vrijwel elke provider van Nederlandse telefonie.

Licenties bevatten een telefooncentrale die op locatie of in de cloud kan worden gehost; gebruikers bellen onbeperkt op devices naar keuze; interne communicatie wordt gefaciliteerd en ook geavanceerde callcenter-functies zijn - in tegenstelling tot de meeste Nederlandse telefoniediensten - inbegrepen.

Het systeem is bijzonder voordelig. Spotgoedkoop is een beter woord, maar we proberen het neutraal te houden. Hoewel we 3CX’ kostenefficiëntie het liefste in enkele regels bekrachtigen, verschilt de kostenopbouw van alternatieven als Microsoft 365 Business Voice en de diensten van providers. Vandaar roepen we een fictief voorbeeld-bedrijf in het leven, en breiden we later met de details uit.

De fictieve ondernemer van dit voorbeeldbedrijf zoekt een manier om 13 werknemers van onbeperkte telefonie te kunnen voorzien. Het liefste krijgen alle 13 werknemers daarbij de mogelijkheid om gelijktijdig te bellen, maar aangezien het huidige telefonie-abonnement uitwijst dat er zelden meer dan vijf of zes gelijktijdige gesprekken worden gevoerd, zijn zeven ‘lijnen’ voldoende.

Onze denkbeeldige ondernemer kan voortaan voor € 4,- per maand in de telefonie van alle 13 medewerkers voorzien. Voor bedrijven met een soortgelijke samenstelling als het voorbeeldbedrijf is 3CX een reusachtige € 17,- (afgerond) goedkoper dan Microsoft 365 Business Voice.

KPN en Ziggo

Een vergelijking met KPN of Ziggo is listiger, aangezien deze providers - en de meeste Nederlandse providers met hen - uitsluitend combinaties van internet en telefonie leveren. Toch wagen we een poging

In KPN’s telefonie- en internetbundel voor kleine ondernemers voegt het telefonie-aandeel weinig meer dan enkele euro’s toe aan het tarief wat voor afzonderlijk internet wordt gevraagd. De capaciteit van deze telefoniedienst is gelimiteerd tot twee toestellen en twee gelijktijdige gebruikers.

Voor de vraag naar meer toestellen en gebruikers ben je afhankelijk van KPN EEN MKB-abonnementen, waarmee de prijs verhoogt tot een punt waarop 3CX per medewerker meerdere euro’s minder kost. 

Het verschil waarmee 3CX voordeliger uitpakt fluctueert overigens wel. Allereerst kan het nóg voordeliger. Een 3CX-licentie voor 12 gebruikers is beperkt tot vier gelijktijdige gesprekken. In dat geval kost elke gebruiker € 1,90 per maand (afgerond). Maar een licentie voor 26 medewerkers en 16 gelijktijdige gesprekken kost € 5,40 (afgerond) per maand.

Het loopt op. Dit is in het geval van een dienst als KPN EEN MKB niet anders. En hoewel we vermoeden dat 3CX ook in grotere omvangen goedkoper uitpakt dan KPN en andere providers, kunnen we - bij gebrek aan een openbare prijsopbouw van deze providers - geen feitelijke vergelijking meegeven.

Ons kostendrukkende advies

We vatten samen. Gebruik je een cloud PBX-dienst als Microsoft 365 Business Voice, dan drukken we je op het hart om per direct een eigen blik op 3CX’ tarieven te werpen en je te beseffen dat er een serieuze kostenbesparing voor de grijp ligt.

Ook wanneer je een klein bedrijf runt of (als dienstverlener) bedient, en je aan vier of acht gelijktijdige gesprekken genoeg hebt, wint 3CX het met vlag en wimpel van de meeste grote Nederlandse providers.

Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat ook diensten met 16 of meer gelijktijdige gesprekken onderdoen voor 3CX’ kostenefficiëntie, is het vanaf dit punt raadzaam om de offertes van een beoogde provider te raadplegen. De prijzen van telefoniediensten met deze omvang worden regelmatig op maat opgesteld. Voor ons té regelmatig om met een gerust hart te roepen dat 3CX de allergoedkoopste voor elk bedrijf is.

Toch benadrukken we de waarschijnlijkheid dat 3CX voordeliger uitpakt. De ontwikkelaar is een van de enigen die haar telefoniekosten volledig en openbaar onderbouwt. De reden daarvoor voel je misschien al aan.  

Klik hier voor meer info

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie