Effectief een agency aansturen tijdens de coronacrisis

Effectief een agency aansturen tijdens de coronacrisis

Redactie Baaz

Veel branches lijden grote omzetverliezen tijdens de coronacrisis. Zo zijn er nog steeds branches die hard geraakt worden door de gevolgen van corona, zoals de horeca- en uitgaanssector. Toch krabbelen andere branches langzaam weer op, nu de onzekerheid minder groot is dan in het voorjaar. Zo ook bij marketing- en communicatiebureaus.

Hoe zijn deze agencies zo effectief mogelijk met de coronacrisis omgegaan? We nemen een kijkje bij bureaugroep Happy Horizon.

Toen tijdens de eerste lockdown de inkomsten van veel bedrijven wegvielen, zochten beleidsmakers naar financiële ruimte om deze klap op te vangen. Bedrijven gingen in overlevingsmodus. Als gevolg werden veel marketing-, en communicatiebudgetten bevroren of flink teruggeschroefd. Marketingbureaus waren aangewezen op hun belangrijkste krachten: creativiteit en innoveren. Niet focussen op wat niet kan, maar juist op dat wat wél kan. 

Hernieuwde focus op innovatie

Kennis en innovatie is de ruggengraat van marketing- en communicatiebureaus, bij uitstek de toegevoegde waarde van goede agencies. De coronacrisis geldt als het ware als innovatie-examen voor alle bureaus waarbij de gebruikelijke werkzaamheden stil zijn komen liggen. Het is daarnaast een test voor het management. Zij moeten het personeel extra motiveren om te denken in oplossingen, in een tijd waarin economische problemen het dagelijks nieuws domineren. 

Bewustwording van personeel

Het personeel is dagelijks bezig met de klant. Zij zijn degenen die op zoek moeten naar manieren om te innoveren en nieuwe kansen te spotten voor klanten. Aan het management de taak om het personeel hier bewust van te maken. Althans, voor zover dat nog niet het geval was. Neem bijvoorbeeld Happy Idiots, het online marketingbureau binnen de Happy Horizon-groep. Daar wordt vernieuwen en innoveren top-of-mind gehouden, zodat vernieuwingskansen worden gespot op het moment dat ze zich voordoen. Dat maakt het makkelijker om over te schakelen op het moment dat dagelijkse werkzaamheden wegvallen.

Door het wegvallen van algemene werkzaamheden krijgt personeel meer tijd om zich specifiek te focussen op vernieuwing. Eén stap achteruit, om er na de crisis twee vooruit te kunnen zetten. Dat is het belangrijkste devies voor agencies. Ze moeten klanten er weer zo snel mogelijk bovenop helpen op het moment dat alles weer gaat lopen. Zo kun je van een nadeel een voordeel maken. Aan het management de belangrijke taak om het personeel hier scherp op te houden. 

Transparantie

Als agency vraag je dus van je personeel om extra scherp te zijn op commerciële kansen bij klanten in tijden van crisis. Onzekerheid in de markt kan zo worden overkomen. Maar het personeel kent zelf ook onzekerheid. Daarom is het belangrijk om transparant te zijn naar het personeel. Transparant over mindere cijfers, transparant over kostenbesparingen, maar vooral ook transparant over successen. Personeel up-to-date houden over de huidige stand van zaken en de gezondheid het bedrijf houdt ze gemotiveerd. En gemotiveerd personeel is en blijft de sleutel tot het effectief aansturen van een agency in tijden van de coronacrisis. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie