Effectievere training en bedrijfsprocessen met VR en AR

Effectievere training en bedrijfsprocessen met VR en AR

Redactie Baaz

VR en AR zijn zeker niet nieuw meer, maar hebben nog lang niet hun volledige potentieel verwezenlijkt. Het zijn technologieën die voortdurend verbeterd worden terwijl tegelijkertijd steeds meer toepassingen ontdekt worden. VR-video’s blijven erg handige en opwindende tools. Niet alleen binnen de entertainmentindustrie, maar bijvoorbeeld ook bij het beter helpen van patiënten met effectieve therapieën. Een gebied dat wat onderbelicht blijft maar enorm veel profijt heeft van VR-technologie is de training van personeel. Van medisch tot automotive en van IT tot retail: in vele branches kunnen medewerkers profiteren van efficiënte en effectieve training met VR.

4,2 miljard omzet voor VR in 2023

Tuurlijk, iedereen weet van het bestaan van VR af en dat het hier en daar effectief wordt geïmplementeerd maar het is je vergeven als je denkt dat het even een hype was en nu weer wat rustiger is geworden rond dit thema. 

Niets is minder waar. Want hoewel velen bij VR eerst zullen denken aan games voor consumenten, wordt VR behoorlijk vaak op de werkvloer ingezet. En deze ‘trend’ zal alleen maar verder groeien.  

Volgens een prognose van ‘ARtillery Intelligence’ zal de wereldwijde omzet van VR-toepassingen - waaronder veel hardware en software - neerkomen op 4,26 miljard dollar in 2023. Vijf jaar eerder, in 2018, was dit getal nog 828 miljoen. In een rapport van PwC wordt zelfs gesteld dat VR en AR de potentie hebben om 1,5 biljoen dollar bij te dragen aan de wereldwijde economie in 2030. Dat zijn een hele hoop nullen. 

Toepassingen voor bedrijven maken hier - uiteraard - deel vanuit. Volgens datzelfde PwC-rapport zal er in 2030 namelijk in bijna 23,5 miljoen banen gebruik worden gemaakt van VR en AR.

De waarde van de VR en AR voor je personeel

Met cijfers strooien is leuk, maar hoe nuttig zijn VR en AR precies en op wat voor manieren kunnen ze interne trainingen en bedrijfsprocessen verbeteren?

Heb je even? 

In-house workshops en klassikale trainingen waarbij iedereen bij elkaar komt in één enkele ruimte, zijn al lang niet meer de handigste oplossing.

Instructiefilms en andere vormen van e-learning, waaronder interactieve en gepersonaliseerde video’s zijn effectiever én efficiënter. Iedereen leert dan in zijn eigen tempo, op zijn eigen locatie en niet zelden door middel van het volgen van zijn of haar eigen leerpad. Zonder dat hier een docent aan te pas komt en zonder onnodige kosten en reistijd. 

Maar recent onderzoek lijkt te suggereren dat VR-training nog eens 35% effectiever is dan e-learning. Met vooral de mate van betrokkenheid en levensechte simulatie van werkelijke situaties, omgevingen en objecten als onderscheidende factoren.

Meeste Nederlandse VR gericht op training en educatie

Hoewel velen onmiddellijk aan games denken bij het horen van VR, gebruiken verreweg de meeste bedrijven in Nederland (72%) VR en AR voor toepassingen voor training en educatie, zo valt te lezen in het VR/AR Ecosystem Report (Q1) van de Nederlandse VR/AR-association.

Hoe VR en AR kan helpen bij training? Er zijn vele manieren, maar denk bijvoorbeeld aan directe interactie met een product dat nog niet gemaakt is, of nog niet toegankelijk voor alle medewerkers binnen een (internationaal) bedrijf. 

Denk aan het simuleren van sociale situaties en het trainen van gewenste reacties op anderen. Denk aan het snel kunnen experimenteren met verschillende opties voor een product of dienst, zonder deze daadwerkelijk te hoeven bouwen of creëren. 

Met VR/AR is op deze en andere manier veel effectiever en efficiënter te trainen. 

VR-branches

Laten we nog iets concreter naar de branches kijken waarin veel gebruik wordt gemaakt van VR of AR:

Bouw / infrastructuur:

In de bouwsector is VR/AR een waardevolle toevoeging omdat er vóór de realisatie ervan al veel mensen en geld gemoeid zijn met grote projecten. Daarom is het erg belangrijk dat er een goed beeld is van het eindproduct. 

Zo gebruikt Dura Vermeer VR om met het hele team - waaronder client en externe adviseurs - de bouw van een project te kunnen overzien. Met VR is er duidelijkere communicatie over de bouwstatus mogelijk. 

Advies- en ingenieursbureau Witteveen en Bos is VR onder mee nuttig bij de bouw van snelwegen, waarbij VR bijvoorbeeld al vroeg een beeld kan geven aan hulpdiensten, doordat je gewoon al door een tunnel kan rijden en niet hoeft te beslissen op basis van een 2D-plattegrond. 

Retail:

Ook winkelpersoneel kan effectief getraind worden met VR. Bijvoorbeeld door, zoals Walmart heeft gedaan, personeel met virtuele simulaties voor te voorbereiden op de drukke winkeldagen. 

Telecomprovider Verizon leert zijn winkelmedewerkers middels VR dan weer hoe ze om moeten gaan met een gewapende overval. 

Medische sector:

De belangrijkste sector voor VR is de medische branche (56%). 

Er zijn vele voorbeelden te noemen, maar de Sint Maartens Kliniek geeft bijvoorbeeld trainingen aan alle medewerkers, waarbij ze hun theoretische en praktische kennis voor noodsituaties kunnen toepassen in een virtuele variant van hun eigen ziekenhuisgebouw.  

Erg interessant is ook de voor het Amsterdam Skills Center - een hypermoderne trainingsfaciliteit voor chirurgen en OK-specialisten - ontworpen apparaat waarmee chirurgen in opleiding thuis kunnen oefenen met laparoscopische chirurgie, oftewel kijkoperaties.  

De voordelen zijn eindeloos 

Dit zijn zomaar een paar branches en toepassingen. De lijst is uiteraard veel langer. Het leger heeft veel profijt van VR, vliegtuigbouwers, automakers, software-ontwikkelaars en ga zo maar door.

Het hoeft ook niet altijd groot en kostbaar te zijn. Begin klein en upgrade je standaard powerpoint naar een virtuele beleving van een product of project. Dat zorgt onmiddellijk voor meer betrokkenheid bij je personeel.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie