Erasmus Collegereeks: Marketing
Erasmus Collegereeks stond afgelopen donderdag in het teken van marketingtrends. Daarvoor werden twee experts op het gebied van marketing opgetrommeld.
Bavaria´s Peer Swinkels: ´Er zijn drie marketing keypoints, maar een oranje jurkje ontwerpen helpt ook´
Peer Swinkels, wereldwijd directeur marketing van Bavaria, vertrouwde zijn drie keypoints van marketing toe. 'Allereerst, herkenning. Zorg dat mensen tussen hun wimpers je merk nog herkennen. Bavaria heeft het nu zo opgebouwd dat het voor een blinde nog herkenbaar is.' De marketingman van de kleinste multinational van Nederland doet dit door herkenbare vormen en door uitingen in 3D te denken. Nog een keypoint: waarde toevoegen. 'Door goede marketing kun je voor dezelfde waarde van een product een hogere prijs rekenen. Je koopt geen product, je koopt een beleving. Bijvoorbeeld een zwangerschapstest. Ga je voor veiligheid of speel je in op de blijdschap van vrouwen die willen weten of ze zwanger zijn? Die laatste groep is bereid twee keer zo veel te betalen.´ Het laatste keypoint is sterke consumer insights. 'Hoe beter je weet wat je klanten willen en vinden, hoe beter je het product op de juiste markt kan laten aansluiten. In plaats van een allemansvriend, zoals vroeger, willen merken nu meer naar voor ieder wat wils.´Als laatste voegt hij nog even met een vette knipoog toe, dat een oranje jurkje ontwerpen ook geen kwaad kan.
Hoogleraar Benedict Dellaert: ´Klant neemt geen genoegen meer met massaproductie´
Hoogleraar marketing Benedict Dellaert vindt vooral dat marketeers een antwoord moeten geven op de toenemende individualisering. Volgens hem neemt de klant geen genoegen meer met massaproductie en moeten hun ideeën terug worden gezien in het eindresultaat. ´De toegenomen invloed van de klant betekent niet dat bedrijven achterover kunnen leunen. De klant moet de goede keuze maken, maar informatie is vaak niet voorhanden.´