Europese mkb neemt voortouw in digitalisering documenten
Wat digitalisering van documenten betreft ligt het mkb in Europa behoorlijk ver voor op grote bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ricoh.
In het onderzoek, uitgevoerd door Coleman Parkes, zijn 735 senior managers en IT-leidinggevenden uit diverse sectoren ondervraagd over hoe hun bedrijven omgaan met de opkomst van 'iWorkers'. Dit zijn medewerkers die effectief gebruik maken van aanwezige informatie door middel van nieuwe technologieën. Denk hierbij aan mobiele devices als smartphones en tablets, en software die het mogelijk maakt om informatie met anderen te delen, zoals dropbox.
Bedrijfs- en documentprocessen kunnen veel sneller en zorgvuldiger gebruikt worden wanneer alle informatie digitaal beschikbaar wordt gesteld, het Europese mkb neemt hierin een voortrekkersrol volgens het onderzoek. Maar liefst 64 procent van de ondervraagde mkb'ers denkt binnen drie jaar de digitalisering van fysieke documenten te voltooien. Onder grote bedrijven ligt dit aantal op 46 procent.
Keerzijde
Deze voortrekkersrol heeft ook een keerzijde, want 62 procent van de medewerkers binnen het mkb is geneigd informatie op te slaan op persoonlijke apparatuur. Dit kan problemen opleveren wanneer een medewerker het bedrijf verlaat en bedrijfskritische informatie met zich meeneemt.
Toekomst
Ondanks de keerzijde ziet Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland, digitalisering toch vooral als iets positiefs: 'Voor bedrijven in het mkb die vooruit kijken, ligt een geweldige kans voor het grijpen. Door belangrijke, bedrijfskritische documenten verder te digitaliseren en processen te optimaliseren, zijn zij in staat snel toegang te krijgen tot informatie op het moment wanneer ze die nodig hebben. Op die manier zal productiviteit verhoogd worden, doordat ze kennis effectiever kunnen inzetten. Ook zullen ze flexibeler kunnen omgaan met veranderingen op de werkplek, beter kunnen inspelen op behoeften van klanten en het delen van kennis tussen medewerkers bevorderen.'
Ga voor het gehele onderzoek naar de website van Ricoh.