Express Wear: ''PAY. helpt betaalzorgen uit de wereld''
Van Calvin Klein en Colourful Rebel tot PME Legend, Black Bananas en Petrol: de populairste merkkleding en items vind je bij Express Wear.
Het verhaal van de succesvolle merkkleding webshop begon 46 jaar geleden. In 1974 startte Express Wear als textielwinkel met dames-, heren- en kinderkleding waar ook garen, knopen en lingerie werden verkocht. Toen kwam in 1978 de spijkerbroek in opkomst als musthave. Express Wear heeft zich daar toen volledig op gefocust. Roy Krabben, e-commerce manager bij Express Wear: ‘‘En al snel werd het kledingaanbod uitgebreid en werden er filialen geopend in dorpen rondom Arnhem en Nijmegen. In 2011 werd de website gelanceerd en vanaf dat punt zijn wij alleen maar doorgegroeid’’.
Al jouw favoriete merkkleding onder één dak
Express Wear is niet weg te denken in het retail landschap. De aanbieder van merkkleding onderscheidt zich in de manier waarop klanten in een ongedwongen sfeer op een persoonlijke manier van advies worden voorzien. Daarnaast vinden klanten al hun favoriete merkkleding onder één dak. ''De locaties van onze winkels spelen daar ook een rol bij,’’ vult Roy aan. ‘‘Zo hebben wij ons bewust gevestigd in kleinere plaatsen zoals Bemmel, Duiven, Gendt, Wijchen en Zevenaar. Uit ervaring is gebleken dat dit één van onze USP’s is.''
Net zoals de fysieke winkels, is ook de webshop niet meer weg te denken in de bedrijfscultuur van Express Wear. De afgelopen jaren heeft de onderneming geïnvesteerd in logistiek, automatisering, efficiëntie en de eigen webshop. Dit is ook de reden waarom Express Wear op zoek ging naar een online betaalprovider die diverse betaalmethoden aanbiedt en betalingen op een veilige en betrouwbare manier faciliteert.
Opeenstapeling van (betaal)zorgen
Met het in handen nemen van een betaalprovider hoopte Express Wear op minder zorgen, gebruiksvriendelijkheid van het betaalplatform en snelle en gemakkelijke communicatie. ''Maar met de vorige betaalpartner waar wij mee samenwerkten, was dat helaas niet de realiteit,'' beaamt Roy. ''Het liep mis. Problemen waar wij langer tegen aanliepen werden niet opgelost. Dan waren er weer afrondingsproblemen met een achteraf betaalmethode waardoor wij bij 60% van onze retouren foutmeldingen kregen. Wekelijks waren wij wel 5 uur bezig om die foutmeldingen weg te werken!''
Voor Express Wear was de opeenstapeling van problemen - en het niet tijdig oplossen ervan - een van de redenen om op zoek te gaan naar een nieuwe, vooruitstrevende en betrouwbare online betaalprovider. ''Het gemakkelijk kunnen koppelen van Factif - een e-commerce oplossing die wij gebruiken voor onze omnichannel kanalen - speelde hier ook een belangrijke rol bij,'' vertelt Roy. ''Zo kwamen wij uit bij PAY. en dit kan ik je vertellen: zij hebben al onze zorgen op het gebied van betalen uit de wereld geholpen.''
Van integreren, meedenken tot oplossen
En zo ging het overstaptraject van de ene naar de andere betaalprovider van start. Van het overzetten van functionaliteiten tot de implementatie en het correct koppelen van plugins en koppelingen: het was de taak van PAY. om de overgang van Express Wear in goede banen te leiden. Bij zo’n grote operatie mag goede begeleiding ook zeker niet ontbreken, want: snel schakelen en communiceren is de sleutel voor een succesvolle overstap. ‘‘Zo staan wij er ook in bij Express Wear! Er moest veel worden gedaan - dat staat buiten kuif, maar wij waren er klaar voor’’ zegt Roy.
Op de vraag hoe Roy het overstaptraject met PAY. heeft ervaren, vertelt hij enthousiast: ''Waar moet ik beginnen! Achteraf gezien, zijn wij heel blij dat wij de keuze voor PAY. hebben gemaakt. Wij hebben veel vertrouwen in PAY. gekregen door het goede contact, de hulp en de manier waarop zij zich aan de strikte implementatie eisen hielden. Er werd goed meegedacht in oplossingen en werd er gebrainstormd hoe de webshop van Express Wear met betrekking tot de betaalmethoden kon worden verbeterd. Daarnaast zijn wij erg te spreken over hoe het koppelen van Factif is verlopen. Ook hier heeft PAY. ons uitstekend begeleid. Nu werkt alles écht naar behoren en kunnen wij ook eindelijk netjes crediteren vanuit onze backend.''
Online en offline samenbrengen
2020 is een bewogen jaar voor iedereen, ook voor de retail sector. Online zagen retailers een sterke toename in de webshop aankopen terwijl fysieke winkeliers de omzet juist zagen teruglopen. Achteraf blijkt dat online het aanbod, de service en de levering nog steeds de boventoon voeren en de reden zijn dat consumenten nu meer online shoppen dan in fysieke winkels.
Toch blijft het wikken en wegen, want: fysieke winkels zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van het retail landschap. Hoe houd je jouw fysieke winkel(s) staande in de gouden tijd van de webshop? Er liggen een hoop kansen. Winkeliers kunnen het beste focussen op een sterke omnichannel strategie waarin online marketing wordt ingezet om het maximale uit zowel de webshop als de fysieke winkel te halen. Roy: ''Dat is ook precies wat wij willen doen bij Express Wear. Door corona hebben onze fysieke winkels minder traffic ervaren en is er ook minder omzet gedraaid. Online daarentegen is er een enorme omzetstijging- en groei te zien. Daarom willen wij vanaf 2021 de fysieke winkels nog meer bij de webshop betrekken zodat beide kanalen gelijktijdig kunnen stabiliseren.''
Behalve de focus op een meer verweven omnichannel strategie wilt Express Wear het eigen klantensegment zo goed mogelijk blijven bedienen. Roy vult aan: ''Onze klanten zijn belangrijk voor ons, daarom willen wij blijven voldoen aan hun (betaal)behoeften. Het retail verhaal nemen wij voor onze eigen rekening, maar op betaalgebied springt PAY. in!''