Falen hoort erbij als ondernemer
Veel ondernemers zien falen als iets dat louter slecht is. Een zakelijke flop voelt al snel als een persoonlijke nederlaag. Toch is dat zonde, want juist van tegenspoed kun je leren en je ontwikkelen.
Falen is onvermijdelijk
Op het pad van een ondernemer liggen voortdurend obstakels en barrières. Zeker in de prille jaren kun je flink wat uitdagingen om je oren krijgen: met weinig middelen de markt veroveren, omgaan met gehaaide concurrentie en het gebrek aan personeel op een andere wijze moeten invullen. Veel glansrijke carrières gingen echter niet zonder slag of stoot.
Ook bekende ondernemers faalden
Beroemdheden zijn niet immuun voor falen. Het verhaal van Steve Jobs is ongetwijfeld bij velen bekend. De medeoprichter van Apple is nota bene ooit uit zijn eigen bedrijf gezet, alvorens hij later met dezelfde onderneming megasucces en rijkdom vergaarde. Talkshowgoeroe Oprah Winfrey werd in haar jongere jaren ontslagen als nieuwspresentatrice met het argument dat ze niet geschikt was voor televisie. Walt Disney kreeg in 1919 de zak bij een krant omdat hij te weinig verbeelding zou hebben en nauwelijks goede ideeën. De lijst van illustere namen die eens faalden is eindeloos: van The Beatles tot Bill Gates tot Michael Jordan.
Meer innovatie en creativiteit door falen
Tal van succesvolle ondernemers getuigen dat ze niet dezelfde persoon zouden zijn geweest als ze niet een paar keer op hun bek waren gegaan. Een debacle op zijn tijd is onontbeerlijk op weg naar innovatie. Daarnaast zorgt de angst voor falen voor verlamming en staat het creativiteit in de weg.