Files zijn goed als ideenbron
Nederlandse ondernemers krijgen het vaakst succesvolle ideen buiten werktijd. Dit blijkt uit onderzoek van YourBusiness Banking (ABN AMRO).

Vrouwelijke ondernemers
Ondernemen is geen negen-tot-vijf activiteit is. Wilfred Kik (directeur YourBusiness Banking): Klanten bellen ons zeven dagen per week. Zo belt n op tien klanten ons s avonds na werktijd en ook zaterdagmiddag krijgen wij nog volop vragen van ondernemers. Uit het onderzoek blijkt verder dat vrouwelijke ondernemers hun beste zakelijke ideen veelal s middags hebben. Voor mannen geldt juist dat hun zakelijke vondsten vooral opkomen tijdens de morgenstond (vlak voor de wekker gaat) en na werktijd (in de auto of tijdens het sporten).
Jonge generatie
De jongere generatie is om vijf uur klaar: zij krijgen hun beste ingevingen vaak aan het einde van de werkdag. De stelling 'Een negen-tot-vijf mentaliteit past niet bij ondernemers' wordt minder beaamd door jonge ondernemers. Dit ondanks de 24-uurs economie en toegenomen digitalisering.