Financiële beloning niet op 1 bij CEO's
Onprofessionele benchmarking schroeft topbeloning onnodig op. CEO’s vinden de niet-financiële aspecten van hun baan veel belangrijker dan hun financiële beloning.
Ze worden vooral gedreven door ambitie en niet-financiële factoren, zoals de uitdaging die de baan met zich meebrengt, het gevoel vooruitgang te boeken en de trots om voor de organisatie te werken, zo blijkt uit onderzoek van Vlerick Business School en Business Leaders onder bijna 1000 Nederlandse en Belgische CEO's.
Erkenning en baanzekerheid zijn voor CEO’s het minst van invloed op hun tevredenheid. De CEO’s zijn minder tevreden met de mate van duidelijkheid en haalbaarheid van de gestelde targets, de mate waarin zij voor het werk moeten reizen en de veranderbereidheid van de organisatie. Wat heel goed scoort, is de trots die men voelt om voor de organisatie te werken, de ethische normen van het bedrijf en de samenwerking binnen de directie.
Aandeelhouders nemen het minder ernstig met ethiek
Aan de hand van een aantal scenario’s onderzocht Vlerick Business School het belang dat CEO’s hechten aan ethisch handelen en duurzaamheid. Gemiddeld kiest 69 procent van de CEO’s voor de ethische oplossing, en 31 procent voor de niet-ethische oplossing van de scenario’s.
Eén van de belangrijkste conclusies is dat Belgische CEO’s minder waarde hechten aan ethiek dan Nederlandse. Opvallend is ook dat vrouwelijke CEO’s ethischer handelen dan de mannelijke CEO’s (70 procent vs. 64 procent). Verschil in leeftijd speelt hierin ook een rol: 58 procent van de CEO's tot 45 jaar lost de scenario's op ethische wijze op, terwijl dit percentage bij CEO's van 55 jaar en ouder 68 procent bedraagt.
Aandeelhoudende CEO's en ethiek
Tot slot valt op dat CEO's die ook aandeelhouder zijn, het minder ernstig nemen met ethiek. Slechts 56 procent van deze groep maakt de ethische beslissingen tegenover 73 procent van de CEO die geen aandeelhouder is.