Ford introduceert Latitude AI om toekomstige technologie voor autonoom rijden te ontwikkelen
Ford Motor Company heeft Latitude AI opgericht, een volledige dochteronderneming die zich richt op de ontwikkeling van een handsfree geautomatiseerd rijsysteem voor miljoenen voertuigen.
Met de oprichting van Latitude voegt Ford een leidend team toe van machine learning, robotica, software, sensoren, systeemengineering en operationeel talent. De autofabrikant vergroot hiermee zijn ontwikkelingsinspanningen op het gebied van geautomatiseerde rijtechnologie – inclusief verbeteringen in Ford BlueCruise, waarmee klanten in de VS al meer dan 80 miljoen kilometer handsfree hebben gereden.
Latitude geeft een nieuwe kijk op de klantervaring door autorijden te automatiseren in tijden die vervelend, stressvol en onaangenaam kunnen zijn, zoals bumper-tot-bumper verkeer of op lange stukken snelweg. Volgens het transportanalysebedrijf INRIX zit de gemiddelde bestuurder in de VS bijna 100 uur per jaar in het verkeer.
"We zien geautomatiseerde rijtechnologie als een kans om de relatie tussen mensen en hun voertuigen opnieuw te definiëren", zegt Doug Field, chief advanced product development and technology officer, Ford Motor Company. “Klanten die BlueCruise gebruiken, ervaren nu al de voordelen van handsfree rijden. De diepgaande ervaring en het talent in ons Latitude-team zullen ons helpen de ontwikkeling van volledig nieuwe technologie voor automatisch rijden te versnellen - met als doel niet alleen reizen veiliger, minder stressvol en leuker te maken, maar uiteindelijk onze klanten na verloop van tijd een deel van hun dag terug te bezorgen."
ADAS
De oprichting van Latitude ondersteunt Ford's strategische verschuiving vorig jaar om zich te concentreren op geautomatiseerde rijtechnologieën voor persoonlijke voertuigen. Ford nam ongeveer 550 medewerkers in dienst, voorheen werkzaam bij Argo AI, op het gebied van machine learning en robotica, cloudplatforms, mapping, sensoren en computersystemen, testoperaties, systemen en veiligheidstechniek. Het Latitude-team heeft veel van hun ervaring op het gebied van geautomatiseerd rijden, inclusief softwareontwikkelingstools en infrastructuur, gebruikt om te werken aan geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS).
Sammy Omari, executive director, ADAS Technologies bij Ford, zal ook dienen als CEO van Latitude. Peter Carr wordt benoemd tot Chief Technology Officer, die toezicht houdt op de product- en technische ontwikkeling van Latitude, en David Gollob wordt benoemd tot president, verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.
"Wij geloven dat geautomatiseerde rijtechnologie de veiligheid zal helpen verbeteren en tegelijkertijd geheel nieuwe klantervaringen zal ontsluiten die stress verminderen en in de toekomst zal helpen om tijd vrij te maken voor een bestuurder om zich te concentreren op wat hij kiest", aldus Omari. “De expertise van het Latitude-team zal het in-house wereldwijde ADAS-team van Ford verder aanvullen en verbeteren bij het ontwikkelen van toekomstige rijhulptechnologieën, waardoor uiteindelijk de vele voordelen van automatisering kunnen worden benut.”
Het hoofdkantoor van Latitude is gevestigd in Pittsburgh met extra technische hubs in Dearborn, Michigan en Palo Alto, Californië. Het bedrijf zal ook een testbaan voor snelwegen exploiteren in Greenville, SC.