Freelancers zien goud in metaverse
Freelancers verleggen hun werkveld naar de metaverse, de driedimensionale virtuele wereld en andere trends in tech zoals Non-Fungible Tokens (NFT’s). Dat blijkt uit onderzoek van freelance platform Fiverr onder meer dan duizend Nederlandse freelancers werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Dertig procent van hen is op dit moment bezig met het aanleren van vaardigheden om kansen in de metaverse op te kunnen pakken. Bijna een derde van de freelancers ziet NFT’s, als een serieuze groeimarkt.
“De snelheid waarmee freelancers zich aanpassen aan opkomende trends is bewonderenswaardig”, zegt Peggy de Lange, verantwoordelijk voor de internationale groei bij Fiverr. “Ondanks dat de zogeheten metaverse nog relatief nieuw is en Web3 en augmented reality voor velen nog redelijk abstract klinken, zijn freelancers al volop in die markt actief.”
Dat hier een markt voor is, wordt aangetoond door de flinke stijging van de vraag naar dergelijke diensten op Fiverr. In een jaar tijd nam wereldwijd het aantal zoekopdrachten op het woord ‘NFT’ toe met 875 procent. Ook werd er het afgelopen jaar fors meer gezocht naar termen als ‘virtual reality’ of ‘augmented reality’. En niet alleen de vraag naar diensten binnen het domein van de virtual reality is toegenomen, ook is de kans groot dat het aanbod van dergelijke diensten in de toekomst zal toenemen. Zo geeft bijna een derde van de freelancers in het onderzoek kansen te zien om augmented reality en virtual reality (meer) in hun werk te integreren.
Achterop raken grote zorg
Bijna de helft van de ondervraagde freelancers geeft aan op dit moment het gevoel te hebben dat zij hun diensten moeten blijven ontwikkelen om aan te sluiten bij de vraag vanuit de markt. Een derde geeft aan dat zij zich op dit moment zorgen maken dat zij de ontwikkelingen niet bij kunnen houden. Bijna veertig procent is bezorgd dat hun huidige vaardigheden verouderd raken. “De snelle veranderingen binnen de markt hebben ook tot gevolg dat freelancers het idee hebben dat zij achterop raken. Dit maakt dat zij hun uiterste best doen om bij te blijven”, zegt De Lange.
Concurrentiestrijd in virtuele en echte wereld
Ook de virtuele wereld van gaming biedt een nieuw verdienmodel voor freelancers. In het afgelopen jaar blijkt het aantal zoekopdrachten naar gaming-gerelateerde dienstverlening met 21 procent te zijn toegenomen. Het aantal aanvragen voor hulp bij de promotie van Twitch-kanalen steeg bijna 120 procent, waarmee het zelfs behoort tot tot de hardste stijgers van alle zoekopdrachten in Nederland. “Steeds meer gamers ontdekken het verdienmodel van het streamen van games op platformen als Twitch, waarbij meer streams leidt tot meer inkomsten”, zegt De Lange. “Dit heeft een hevige onderlinge concurrentie op dit soort platformen tot gevolg. Gamers zijn daarom op zoek naar manieren om op te vallen, waar zij vervolgens freelancers voor inschakelen om hen hierbij te helpen.”
Een andere populaire dienst is het ontwerpen van de virtuele identiteit van gamers. De Lange: “Gamers lijken in toenemende mate bezig met hun in-game uiterlijk en hebben hier de hulp van freelancers kennelijk bij nodig. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van avatars of outfits die de spelers dragen in het spel.”