FX Agency behaalt B Corp-certificering voor positieve impact
FX Agency ontving vandaag het officiële B Corporation certificaat. Daarmee schaart FX Agency zich als toonaangevende digital experience agency in een rijtje met organisaties die een positieve impact op de wereld maken, zoals Ben & Jerry’s, Patagonia en Tony Chocolonely. Het behalen van het certificaat is slechts het begin, vertelt co-founder Peter Zijlstra: “Het belangrijkst is dat we hierdoor, ook als relatief kleine onderneming, elkaar en anderen kunnen inspireren en motiveren om het beter te doen.”
Impact maken
“Purpose zat al in onze bedrijfsvoering en ons DNA; dat was al zo voor we een B Corp werden,” legt Peter uit. “Onze klanten weten dit dus al van ons. Maar in de samenwerking met ons zal het wel veel vaker en op meer plekken naar voren komen. Zo hebben we ervoor gezorgd dat er in de offertes één pagina zit met zes tips om een duurzame impact te maken met het project. De keus is aan de klant, maar zo nemen we wel het voortouw om te laten zien wat zij kunnen doen. Een voorbeeld: laat de sprekers op je event een mix tussen man, vrouw en genderneutraal zijn, of kies voor een doelgroep die een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Het gaat veel verder dan zorgen dat je geen plastic gebruikt of eten weggooit.”
Naast Customers en Purpose beoordeelt B Lab, de non-profitorganisatie die het certificaat uitreikt, een bedrijf ook op de onderwerpen Workers, Community, Environment en Governance. “Op het gebied van Workers deden we het al heel goed. Ook op het gebied van Community behaalden we al veel punten: zo doneren we minimaal 0,1% van onze omzet aan goede doelen en doen we aan vrijwilligerswerk,” legt Peter uit. “Governance gaat over het beleid dat je voert, een duurzame strategie die in onze brand story zit verweven. Environment was een leuk onderwerp, daarvoor kwamen veel ideeën naar boven tijdens onze brainstorms. Zaken die je meteen kunt integreren, zoals een compostbak in de tuin.”
Kleine stapjes
“Het belangrijkst vind ik dat we hierdoor, ook als relatief kleine onderneming, elkaar én anderen kunnen inspireren en motiveren om het beter te doen, om vooruit te gaan zonder dat de wereld achteruit gaat,” vertelt Peter. “Natuurlijk hoop je dat de klanten met wie we in de toekomst gaan samenwerken, ook B Corps zijn of willen worden. Veel bedrijven zien het als een drempel en denken dat je elke vierkante centimeter van je bedrijf moet veranderen, maar dat is niet zo. Het gaat er vooral om dat je begint, om kleine stapjes te maken, elke dag weer. Dat blijven we doen.”
Over FX Agency
FX Agency is een toonaangevende digitale experience agency. Het bedrijf uit Utrecht is gespecialiseerd in het creëren van unieke en innovatieve digitale ervaringen voor hun klanten in verschillende sectoren, zoals Top Employers Institute, Rituals, Elho, Provinciehuis Zuid-Holland en Wageningen University & Research.