Gastexpert: praten met een chatbot

Gastexpert: praten met een chatbot

Redactie Baaz

Praten tegen een robot is geen toekomst meer. Ruim 85% van de Nederlanders heeft een smartphone en zal steeds vaker in contact staan met een robot.

Xiaoice en Tay. Het zijn namen die je misschien eerder bij tieneridolen of games verwacht. In werkelijkheid zijn het de namen van twee knappe stukjes techniek van ICT-gigant Microsoft.

Breed gedragen

Xiaoice en Tay zijn chatbots, geautomatiseerde gesprekspartners waarmee je kunt praten, vaak via een app. Steeds meer bedrijven herkennen de potentie van chatbots en het aantal robotgesprekspartners is dan ook explosief gestegen. Voorwaarde voor de potentie van chatbots is dan wel de toegang van mensen tot apps waarmee je deze robots kunt bereiken. Gelukkig hoeven we hier in Nederland niet voor te vrezen. Sterker nog, de cijfers lijken de potentie van chatbots alleen maar te onderstrepen. Onlangs werd na onderzoek van TP duidelijk dat ruim 85% van de Nederlanders een smartphone bezit. Bovendien laat onderzoek van GfK zien dat het maandbereik voor sms-en en chatten in alle leeftijdscategorieën toeneemt en bij mensen tussen de 13 en 49 zelfs 89% is.

Nieuw Landschap

Met de algemene acceptatie voor berichtendiensten en het feit dat mensen steeds meer mobiel zijn, vormen chatbots een compleet nieuw, maar bovenal heel interessant veld voor bedrijven. De mogelijkheden lijken eindeloos: restaurants en hotels reserveren, vliegtickets boeken of zelfs het declareren van schades en aanvechten van parkeerboetes kan door chatbots worden afgehandeld. Dit scheelt bedrijven manpower en zorgt er ook nog eens voor dat mensen sneller geholpen worden. Als ontwikkelaar van online boekhoudsoftware hebben ook wij een chatbot voor onze klanten ontwikkeld. Ondernemers kunnen nu heel simpel facturen en bonnen naar hun eigen administratie sturen via onze chatbot. Ook kunnen zij via de chat gewoon vragen om belangrijke cijfers, veel sneller dan dat ze het allemaal op moeten zoeken. Doordat de chatbots steeds verder verbeterd zullen worden, gaan we straks ook minder apps gebruiken. We kunnen namelijk met ieder bedrijf chatten en krijgen direct antwoord. Communiceren met bedrijven gaat straks dus echt sneller, zelfs 's nachts of in het weekend.

Informer chatbot

Informer lanceert een chatbot die ondernemers laat chatten met hun boekhouding. Bonnen en facturen sturen, cijfers opvragen en belangrijke updates ontvangen. Het kan allemaal met de chatbot, razendsnel. Kijk op www.informer.nl/chatbot.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie