Geen geld voor marketing? Zorg voor free publicity!
Geen geld voor marketing? Zorg voor free publicity!

Geen geld voor marketing? Zorg voor free publicity!

Redactie Baaz
Niet iedere ondernemer heeft zakken met geld te besteden aan marketing. Daarom is free publicity misschien wel een fijne en goedkope oplossing. Het versturen van een persbericht is bijvoorbeeld een optie. Maar hoe val je op met je bericht en hoe krijg je de aandacht? Wij hebben een paar tips voor je.

Persoonlijk

Een saai persbericht met alleen maar feitelijke informatie over je onderneming, daar wordt geen een journalist warm van. Maak je bericht persoonlijk. Voeg een citaat toe en doe er ook foto’s bij die het medium kan plaatsen. Gebruik geen subjectieve woorden als ‘mooiste’, ‘beste’ en ‘snelste’, want veel journalisten haken dan al af. Dus maak je bericht persoonlijk en je hebt bijna zeker succes! Ohja, probeer het bericht naar de juiste persoon te sturen en spreek hem of haar ook persoonlijk aan.

Geen spelfouten

Een goede journalist is goed in Nederlands en zal snel afhaken als hij een bericht vol met spelfouten en kromme zinnen ziet. Besteed dus veel aandacht aan je bericht. Zorg ervoor dat er geen stomme fouten in staan. Je kunt dit voorkomen door je bericht een paar keer te checken en om anderen te vragen er eens naar te kijken. Maak je bericht ook niet te lang. Schrijven is schrappen, haal alle overbodige woorden en zinnen eruit.

Begrijp hoe journalisten denken

Als je wilt dat een journalist je persbericht oppakt, dan moet je begrijpen hoe ze denken. Nieuwswaarde is bijvoorbeeld erg belangrijk voor een journalist. Waarom is jouw bedrijf nieuwswaardig? Wat voegt jouw bedrijf toe? Waarom is jouw bedrijf interessant voor het betreffende medium? Sta stil bij deze vragen als je een persbericht schrijft en verstuurt. Bedenk ook een goede invalshoek die bij het medium past. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: Waarom moet de doelgroep van dit medium dit bericht over mijn bedrijf lezen? Wat hebben ze eraan? Let er ook op dat je je persbericht in actieve vorm schrijft (dus geen ‘zullen’ en ‘worden’), gebruik geen reclametaal en vermeld onderaan het bericht ‘noot voor redactie’ met informatie waar de journalist terecht kan voor meer informatie.

Diversiteit

Stuur niet naar ieder medium hetzelfde persbericht. Maak bijvoorbeeld verschillende persberichten, wel met dezelfde informatie maar iets anders opgeschreven. Of kies bij ieder bericht een andere foto of kop. Het ziet er natuurlijk een beetje gek uit als straks overal precies hetzelfde bericht staat met dezelfde foto. Dit is niet zo professioneel en hierdoor zullen journalisten het ook minder snel plaatsen. Zorg ervoor dat het ‘uniek’ is voor dat medium.

Interview?

Vind je een persbericht alleen te weinig? Zorg er dan voor dat een journalist een interview met je wilt. Als je dit graag wilt, dan is het heel belangrijk dat je laat zien waarom je voor het medium interessant bent en wat je invalshoek is. Je kunt bijvoorbeeld ook een paar dagen na het versturen van het persbericht naar de redactie bellen en vragen of ze meer informatie willen. Stel een interview voor, maar let er wel op hoe je dit doet. Het kan al snel wat opdringerig overkomen en dat wil je niet. Laat jouw toegevoegde waarde zien.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie