Geld overmaken met je Facebook-account, vanaf september kan het
Je eigen IBAN herinner je je nog net, maar dat van anderen onthouden gaat een stap te ver. Geld overmaken naar je werknemer of partner kost daardoor flink wat tik- en controlewerk. Vanaf eind september lanceert de online bank Knab – opgericht in 2012 en onderdeel van Aegon Bank – een nieuwe manier van betalen die een einde moeten maken aan dit ongemak: Knab Social.
Betalen met Facebook
Het idee is simpel: voortaan heb je alleen een Facebook-account of mobiel telefoonnummer nodig om geld over te maken via de Knab-app. Een bankrekeningnummer van de ontvanger is dus overbodig. Hij of zij krijgt een melding (via Facebook of sms) dat je geld wilt overmaken en vult vervolgens zelf zijn bankrekeningnummer in om het bedrag te ontvangen.
Met de nieuwe dienst wil Knab bankieren eenvoudiger maken, vertelt oprichter en algemeen directeur René Frijters: 'Daar draagt deze innovatie aan bij. Zeker met de invoering van het lange, vaak lastig te onthouden IBAN. Vrijwel iedereen heeft immers altijd wél via telefoon of Facebook de contactinformatie van vrienden binnen handbereik. Met Knab Social gebruik je deze gegevens om geld over te boeken.'
Veiligheid en privacy
Wie vraagtekens heeft bij de veiligheid van Knab Social hoeft zich volgens de bank geen zorgen te maken. 'Net als alle andere diensten van Knab worden veiligheid en privacy streng gewaarborgd. Zowel telefoonnummer als Facebook account worden afgeschermd voor Knab', verzekert de bank. De uiteindelijk betaling vindt dan ook plaats in een door de bank beveiligde omgeving en niet via Facebook of sms. Mocht je overigens een verkeerd nummer of verkeerde Facebook-vriend geselecteerd hebben, dan kun je de betaling gewoon annuleren.