Gerrard Street: circulaire elektronica op je hoofd
Een Spotify voor hoofdtelefoons, zo omschrijven oprichters Tom Leenders, Dorus Galama en Yvette Koppert Gerrard Street.
De startup maakt volledig modulaire hoofdtelefoons die je voor 7,50 euro per maand gebruikt. Gaat er iets stuk, dan wordt het onderdeel gratis vervangen en gerecycled.
'Tom en ik kwamen in 2014 op het idee voor Gerrard Street omdat we allebei erg geïnteresseerd waren in circulaire economie. We pakten het plan op om circulaire consumentenelektronica op de markt te brengen. Er werd destijds veel over geluld, maar nauwelijks iemand die er iets mee deed. Daar wilden we verandering in brengen', begint Dorus.
'Daarbij kwam onze eigen frustratie ook om de hoek kijken. Tom en ik zijn muziekfanaten en we gooiden allebei zo'n twee tot drie koptelefoons per jaar weg omdat er een onderdeeltje stuk was gegaan. Hartstikke zonde natuurlijk', aldus de ondernemer. 'Eind 2015 zijn we gaan crowdfunden en in juni 2016 zijn de eerste duizend modulaire hoofdtelefoons uitgeleverd. Momenteel heeft Gerrard Street al bijna 700 klanten. Het gaat zo goed dat we binnenkort een nieuwe batch willen produceren, daarnaast zijn we bezig met een draadloze versie die in het najaar op de markt komt.'
Mannelijke twintigers
Het principe achter Gerrard Street is innovatief en uiterst slim, maar de gebruiker wil natuurlijk ook dat zijn hoofdtelefoon er goed uitziet en vooral een perfect geluid levert. Iets dat de ondernemers absoluut niet vergeten zijn. Dorus: 'Absoluut. We produceren niet alle onderdelen zelf, maar werken samen met een partner, een jong speakerbedrijf van origine afkomstig uit Delft. Ze maken ook speakers van ruim 100.000 euro voor klanten in landen als Dubai. Super high-end. Zij zijn verantwoordelijk voor het speakerdesign en de klankkasten.'
De huidige gebruikers van de hoofdtelefoons zijn vooral jonge mannen tussen de twintig en dertig jaar oud. Niet zo vreemd, legt Dorus uit. 'Het zijn allemaal muziekliefhebbers. Mensen die vaak zelf een instrument bespelen en regelmatig naar concerten gaan. Je ziet dat de hang naar de beste geluidskwaliteit bij personen onder de 20 nog vrij klein is. Die maken het liefst gebruik van Beats of de oordopjes van Apple.'
Consumenten prikkelen
Wanneer we verder in de toekomst kijken is er bij de ondernemers de ambitie om ook andere circulaire elektronica op de markt te brengen. 'Uiteindelijk willen we daar naar toe. Betalen voor gebruik is volgens ons veel logischer dan betalen voor bezit. We willen de consument prikkelen door maandelijks een klein bedrag te vragen en eveneens maandelijks bewijs te leveren dat dat bedrag het ook waard is. Dat ga je bij veel producten steeds meer zien en dat is waar we ons met Gerrard Street op richten', verduidelijkt Dorus.
Op die manier hoopt Gerrard Street over een kleine twee jaar zo'n 10.000 klanten te hebben. 'Dat is een realistische ambitie. We hebben bijvoorbeeld een partnerschap met CJP dat een miljoen leden heeft. Stuk voor stuk jongeren die iets met cultuur hebben. Zo zijn er nog talloze samenwerkingen te bedenken met een aanbieder van telefonie of een andere grote corporate met kant en klare marketing- en saleskanalen.'
Starterstip van Dorus
Heeft Dorus ook advies voor andere ondernemers met plannen voor een startup? Wat moeten ze doen en wat moeten ze vooral laten in het begin? 'Belangrijk is om al vroeg met potentiële klanten te gaan praten. Het stomste wat je kunt doen is er juist niet over praten en bang zijn dat anderen jouw idee jatten. Zoek hulp en bekijk of er animo is voor jouw product of dienst', adviseert de ondernemer. 'En werk met incubators een accelerators. Die kunnen je heel erg helpen. Dat hebben we ook gedaan en doen we nog steeds. Zeer waardevol.'