Geschiedenislesje: zo zag de allereerste ŠKODA-SUV er uit...
In de Tsjechische stad Mladá Boleslav, waar het hoofdkantoor van ŠKODA is gevestigd, is onlangs een TREKKA toegevoegd aan de historische collectie. Dit model heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de mobiliteit aan de andere kant van de wereld. De eerste TREKKA, die een gezonde dosis ŠKODA-dna in zich heeft, werd in 1966 gebouwd in Nieuw-Zeeland.
Van de TREKKA zijn bijna 3.000 exemplaren gebouwd. De auto kan worden gezien als de voorloper van ŠKODA’s hedendaagse SUV’s: de KAROQ en de KODIAQ. De TREKKA werd gebouwd in de Nieuw-Zeelandse stad Otahuhu. Slechts enkele exemplaren zijn in Europa beland: een exemplaar is in handen van een liefhebber in de Tsjechische streek Zuid-Moravië, een andere TREKKA werd onlangs toegevoegd aan de omvangrijke collectie van het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav.
Gebouwd in Nieuw-Zeeland
De TREKKA is de eerste auto die is ontwikkeld én gebouwd in Nieuw-Zeeland. De terreinwagen kwam tot stand nadat ŠKODA, de Nieuw-Zeelandse ŠKODA-importeur en een aantal lokale gespecialiseerde bedrijven de handen ineen sloegen. Pakketten met onderdelen van de ŠKODA Octavia, bestaande uit onder meer een motor, versnellingsbak en de assen, werden van ŠKODA’s hoofdkwartier in Mladá Boleslav verscheept naar Nieuw-Zeeland.
Belangrijkste verandering aan het chassis was de wielbasis, die werd ingekort tot 2165 mm. Het ontwerp van de TREKKA was van de Brit George Taylor en ŠKODA’s hoofdontwerper Josef Velebný.
Verschillende versies TREKKA
Kopers hadden de keuze uit tal van carrosserievarianten. Zo was er een driedeurs pick-up met twee tot acht zitplaatsen (één meer dan de moderne SKODA KODIAQ, een 7-persoons auto) een versie met een canvas dak en eentje met een vaste kunststof hardtop. Daarnaast waren er ook een Estate-versie (STW) en een TREKKA voor op het strand.