Waak voor het copycat-label

Goed scorende apps starten met een goed idee

Nikki Veerbeek
Neem een willekeurig kijkje in iTunes of Play Store en je spot duizenden apps die hun idee letterlijk kopieerden van een andere app. Zo’n copycat is echter zelden zo succesvol als het origineel. Als je een mobiele app wilt lanceren, kun je dus beter out of the box denken. Wij geven tips hoe je tot een goed idee voor een app komt.

Liever een klassieker dan een trend

Sommige ideeën zijn tijdloos. Ga liever voor een klassieker dan voor een copycat- of trend-app. Voeg er iets eigentijds aan toe en maak het de moeite waard voor gebruikers. Je kunt ook naar de minpunten van een bestaande app kijken en deze proberen op te lossen in jouw eigen app, maar zorg ervoor dat je jouw product anders in de markt zet. Waak altijd voor het copycat-label.

Los een echt probleem op

Er is al een oneindig aanbod van apps die beogen het dagelijks leven te vereenvoudigen. Toch is de markt nog niet verzadigd. Als jij een app ontwikkelt die daadwerkelijk een probleem oplost, creëer je een eigen niche. Je komt tot zo’n idee door ervaring op te doen binnen een bepaald veld. Houd het dichtbij jezelf en bedenk waar jij vaak tegenaan loopt en of een app daar uitkomst in zou kunnen bieden.

Zorg voor verandering

Millenials zijn gevoelig voor verandering. Apps die verandering teweegbrengen scoren dus ook hoog. Hang een sociaal doel aan je app dat niet alleen jouw portemonnee dient maar ook de maatschappij.

afbeelding van Nikki Veerbeek

NikkiVeerbeek | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanNikki