Groei detailhandel en e-commerce zet door
Sluitingen ondanks omzetgroei
De e-commerce en detailhandel doen het goed, maar veel webshopeigenaren merken nog altijd dat ze binnen een jaar hun deuren noodgedwongen moeten sluiten. Volgens kredietrapporteur Creditsafe zijn van de tienduizend webshops die in 2013 zijn begonnen, op dit moment nog maar 6.700 actief. Dit ondanks een flinke groei in de online bestedingen het afgelopen jaar. Met iets minder dan 14 miljard euro zijn deze met 8,4 procent gestegen ten opzichte van 2013.
Vooral binnen de landsgrenzen
Het meeste geld werd online besteed aan zaken als kleding, elektronica en speelgoed blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org. De overige bestedingen gingen naar diensten die online worden aangeboden, als Netflix, reizen en verzekeringen. Nederlanders bestellen vooral veel in eigen land. Slechts drie procent van de uitgaven vond plaats bij webshops in het buitenland. Hierbij gaat het vooral om zaken als vliegtickets, hotelovernachtingen, kleding en gadgets.
Supermarkten in de lift
Ook de detailhandel deed het de afgelopen maand weer beter met een omzetstijging van 0,8 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt het CBS. Vooral winkels in de sectoren voeding en genotsmiddelen deden het goed. Klanten gaven bijna drie procent meer uit in deze sectoren. Volgens het CBS is deze groei volledig te danken aan de supermarkten. Alleen in de doe-het-zelfzaken, huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en textielsupermarkten werd minder omgezet dan vorig jaar.
Omzet van een miljoen voor modaal inkomen
Veel van deze zaken worden tegenwoordig online aangeschaft, maar ondanks dat worden volgens onderzoek van Creditsafe toch nog veel webwinkels binnen een jaar na oprichting alweer gesloten. Hierbij gaan maar weinig bedrijven failliet, veel ondernemers besluiten zelf de stekker uit hun webshop te trekken, wanneer blijkt dat deze niet rendabel is. Patrick Kerssemakers, oprichter van fonQ.nl laat aan het FD weten dat voor een modaal inkomen al een omzet van ruim 1 miljoen euro nodig is. Vooral de extra kosten die komen kijken bij het runnen van een webwinkel zijn hier debet aan volgens Kerssemakers. Denk daarbij aan zaken als de logistiek, reclame en het bieden van service als retouren. Dit betekent weinig goed nieuws voor webwinkeleigenaren. Volgens cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft meer dan de helft van de Nederlandse webwinkels een jaaromzet van minder dan een ton.