Groeiende webshop? Let op deze 6 valkuilen

Groeiende webshop? Let op deze 6 valkuilen

Redactie Baaz
De enorme golf aan online bestellingen sinds het begin van de coronacrisis is goed voor de financiële gezondheid van de grote delen van de retailmarkt. Maar het gaat zo hard dat het ook knelpunten blootlegt: van overbelaste pakketbezorgers tot roodgloeiende telefoons bij de klantenservice.

Mede door de coronacrisis heeft de detailhandel in 2020 online 43,5 procent meer omzet gedraaid, volgens onderzoek van het CBS. Het gebruik van webshopkoppelingen, waarmee verkopen automatisch in de boekhouding verwerkt worden, verdubbelde bijna ten opzichte van 2018, zo blijkt uit data van Exact. 

Toch kan die forse groei achter de schermen ook voor problemen zorgen. Wie een webshop opzet, heeft vaak goed nagedacht over product, naam, niche, positionering, de KvK en marketing. Maar wat als het ineens begint te lopen of wanneer de markt vraagt om uitbreiding? Hoe zorg je er dan als onlinewinkelmanager voor dat alles soepel verloopt als je bijvoorbeeld je webshop moet opschalen? Niels Analbers, Product Line Director bij softwarebedrijf Exact, noemt zes valkuilen waarvoor je moet oppassen als je een succesvolle, groeiende webshop wilt beheren.  
 

  1. Website niet door de APK: Het internet verandert zienderogen, e-commerce ontwikkelt zich sneller dan het licht en klanten groeien met die ontwikkelingen mee. Dient zich ’s avonds voor 21.00 uur een nieuwe handige tool aan, dan moet die bij wijze van spreken de volgende dag geüpdatet zijn. Geheel conform de webshopmarkt. Zorg dus dat je minstens eenmaal per jaar groot onderhoud en updates doet, om bij te blijven.
  2. Klanten niet kennen: Zorg dat je goed weet wat er speelt bij de (nieuwe) klanten door te investeren in contact. Doe steekproeven, stuur een korte (!) was-alles-naar-wens-mail na elke bestelling en faciliteer een vragenlijn. Weet wat je klant fijn vindt en waarvan hij of zij absoluut niet gediend is. Mist hij of zij producten, verloopt het bestelproces naar believen? Door een vinger aan de pols te houden zorg je dat klanten blijven terugkomen.
  3. Geen zicht op conversie: Zonder degelijke informatie over je producten of diensten verlies je potentiële klanten nog voordat ze überhaupt aan het winkelmandje rechtsboven gedacht hebben. Een ingewikkeld bestelproces met te veel schermen is eveneens funest voor je conversie. Bovendien wil de klant ook weten wie je bent en of je te vertrouwen bent. Zorg er dus voor dat je een keurmerk zichtbaar op je website hebt, alsmede een variatie aan betaal- en bezorgopties en reviews van (tevreden) klanten. Check bijvoorbeeld ook of je website nog goed functioneert op een tablet of smartphone. Dit alles om mensen niet halverwege een aankoop te verliezen.
  4. Slordig voorraadbeheer: Een grote voorraad is duur, een kleine voorraad ook als je daardoor leveringsproblemen krijgt. Met een accurate voorraad ben je spekkoper. Je wil graag die voorraadkosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren op prijs. Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem is daarvoor ideaal, omdat er dan altijd een overzicht van in- en uitstroom van goederen beschikbaar is. Stijgt de verkoop van slippers door het nakende lenteweer, kun je daar als webshop meteen op inspelen.
  5. Te lage marges: Zorg dat je zicht hebt op je marges en ga na hoe je deze kunt verhogen. Zeker als je webshop pas net online is, kan het leerzaam zijn om zelf je verkochte producten in te pakken en op te sturen. Wie weet stuit je op slimmere manieren en bovendien kun je nog leuke goodies meesturen voor klantenbinding. Het mooiste van alles: zo houd je een hogere marge over dan wanneer je het inpakken uitbesteedt.
  6. Te snel, te veel personeel: Groter groeien is iets om trots op te zijn, maar houdt daarbij wel goed de ontwikkeling binnen jouw team in de gaten. Hoeveel mensen moet je aannemen, aan welke mensen kun je je bedrijf overlaten, hoe kun je nog verder groeien? Overhaast het proces van mensen aannemen niet, want je wilt wel geschikte kapiteins op je schip. Laat je bijvoorbeeld goed adviseren over waar te bezuinigen en waar te investeren. 
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie