Groothandels hebben nu al een goed jaar
Dankzij de Nederlander die weer meer buiten de deur eet, stijgt de omzet van groothandels. Digitalisering heeft een steeds grotere invloed.
Omzetten groothandels in de lift
De foodservicemarkt groeit dit jaar. Toeleverende groothandels profiteren vooral van de omzetgroei in de horeca.
Deze bedrijven bedienen samen een markt van bijna 6,5 miljard euro waarin de verhoudingen verschuiven. Door digitalisering is e-commerce steeds meer de standaard en door de toenemende bezorgactiviteiten van supermarkten neemt de concurrentie toe, meldt ING.
Consumentenbestedingen helpen groothandels
De omzet van bedrijven in de horeca, catering en fastservice en hun leveranciers lift in 2016 mee op de groei van de consumentenbestedingen. Consumenten eten en drinken weer frequenter en uitgebreider buiten de deur en daardoor zien groothandels hun leveringen aan de horeca toenemen. De omzetgroei van zorginstellingen en lunchrooms in warenhuizen en winkels is minder sterk.
Brancheomzet
Foodservicegroothandels zijn samen goed voor bijna negentig procent van de brancheomzet, tien procent komt voor rekening van logistiek dienstverleners en supermarkten. Steeds meer supermarkten starten met het bezorgen van boodschappen en maaltijden en richten zich daarmee onder andere op zorginstellingen, een markt die foodservice groothandels van oudsher bedienen.
Digitalisering
Aanhoudende digitalisering speelt een grote rol in de dagelijkse processen van groothandels. Bestellingen worden grotendeels online verwerkt en de hoeveelheid productspecificaties die klanten online kunnen raadplegen neemt toe. Investeringen in ICT-systemen en software winnen aan belang en schaalvoordelen vergroten de afstand tussen de grote en kleine leveranciers.